HYPERSPACE seven
7éves Magyarország legnagyobb technoparti-sorozata
Köztudottan misztikus szám a hetes, mi több, szerencsés.
Misztikus és szerencsés az épp hetedik életévébe
ért Hyperspace története is, hiszen a Deadcode Production
által útnak indított techno-partisorozat az egyetlen hazai
projekt, mely éveken keresztül állta a kihívásokat
és nem merült a feledés homályába, mint megannyi
más próbálkozás. Mi több, a Hyperspace már
jó ideje a professzionalitás szintjére emelkedett, nevét
határainkon túl is jegyzik.
A siker, sok egyéb tényezo mellett annak is köszönheto,
hogy a Deadcode csak és kizárólag a legjobbak közül
választja nemzetközi fellépoit. E hagyományt folytatva
április 19-én a londoni SPACE DJZ (UK), valamint a birminghami
REGIS (UK) egyedülálló live-produkciója teszi emlékezetessé
a hetedik Hyperspace-szülinapot.
A négy lemezjátszón és két keveron egyszerre
bravúroskodó Ben Long és Jamie Bissmire, azaz a Space DJz
formációja arról nevezetes, hogy többekkel ellentétben
ok jogosan mondhatják, saját stílust és hangzást
joztak létre a modern techno-világban, ráadásul
ezt senki sem vitatja. A duó a 90es évek elején kezdte
pályafutását, és az a képesség, ahogy
múlhatatlan hip hop szerelmüket összeolvasztották sajátosan
rekedt techno-hangzásukkal, mindenki mástól elkülönítette
oket. 95ben készítették el debütáló
lemezüket, a Space DJz EP-t, ezt követte 96ban a Return to
the Earth, melyrol a Side On track még ma is a lemezboltok egyik legkeresettebb
példánya. Ben és Jamie hamar a Soma és a Novamute,
vagyis a mérvadó techno-labelek megbecsült muvészeivé
váltak. Néhány klasszikus kiadvány után 99ben
a Novamute égisze alatt megjelent a On Patrol, a duó csillaga
pedig még magasabbra emelkedett. A hip hop befolyásoktól
sem mentes, ugyanakkor analóg technoban utazó, tudatosan kaotikus
szerkezetu lemezt nem gyozték dícsérni a kritikusok. Ráadásul
még ugyanebben az évben elkészült a mindmáig
egyik legnagyobbnak tartott Space DJz sláger, az
AK-47 Ben Long Potential nevu kiadójánál, amit valójában
már kiadott egyszer korábban a Novamute, de igazából
csak átdolgozva lett siker. Az AK-47 tökéletesen megragadta
a kor technojának lázadó szellemét; brutalitása
oly zseniális producereket buzdított remixre, mint Umek, Gaetano
Parisio, The Advent és Oliver Ho. 2001 a szóló projektek
éve volt, Ben és Jamie együtt illetve külön-külön
jelentette meg munkáit a saját tulajdonukat képezo Potential
és Ground labeleknél, valamint a Primate, CLR és Advanced
kiadóknál. Eközben Jamie karrierje a Bandulu triójával
is fényesen haladt, felkerültek a Music Man egy kiadványára.
2002ben, csaknem két év szünet után készült
el a duó újabb közös dupla-lemeze, a Faces of Pain,
valamint a Primal Rhythm által gondozott dupla mix-cd, a Last DJz
on Earth. A fiúk visszatértek és soha jobbak voltak, mint
valaha! Mindez ido alatt és most is, a Space DJz folyamatosan
elkápráztatja valamennyi techno-parti közönségét.
Lélegzetelállító ügyességgel pörgetik
a lemezeket, újra és újra meglepo produkciót nyújtva
a pult mögött. A dj-zés számukra muvészet, élmény.
Illusztris karrierjük során jóformán a világ
összes techno-rendezvényén megfordultak már. 2003.
április 19-én a hétéves Hyperspace-en landolnak
majd, s hogy ez mit jelent, arról Ben Long egy frissen készült
interjúban csak ennyit mondott: Biztos vagyok benne, hogy legalább
olyan eroteljes bulit csapunk, mint legutóbb, mikor a Deadcode szervezésében
Budapesten játszottunk. Csak épp ez most a Hyperspace szülinapja
miatt még sokkal ütosebb buli lesz, higgyétek el!!
Ez már csak azért is 100%-ig biztos, mert Ben és Jamie
mellett még valaki gépre száll Angliában: a birminghami
live act-specialista, Karl OConnor, aka REGIS (UK) ugyancsak Budapestre,
a 7éves Hyperspace-évfordulóra érkezik.
Regis neve magában hordozza a klasszikus elemekkel vegyített,
sötét, kegyetlen, indusztriális techno fogalmát. Karl
OConnor Birmigham gyártelepén nott fel Peter Suttonnal
(Female) együtt, akivel 1993ban alapították meg Downwards
nevu kiadójukat, ahol debütáló lemezük, a Hostage
mellett rögtön piacra dobtak pár Surgeon-zenét is. Ahol
pedig a djk felrakták Regis korai lemezeit, a Montreal, az Application
of language, vagy a We said no címu korongokat, ott mágneses mennydörgés
burkolta sötétségbe a partit; és véste be a
fojtó bassline-nal, ipari elemekkel és loopokkal gonoszkodó
OConnor védjegyeit a jelenlévok emlékezetébe.
A nyers tehetség friss kinyilatkoztatójaként a Downwards
egy egészen új fókuszból közelítette
meg az angol technot, és hamar kivívta a szakma tiszteletét.
Az itt megjelent 96os Regis-Gymnastic dupla OConnor egyedi hangzásának
muremeke: mélyen elhelyezett, klasszikus birminghami techno-gyökerek
és hard-minimal párosul igen kényes szerkezeti felépítéssel,
érzékeny tónusokkal. Karl, Antonio Soares és Peter
Sutton társaságában még ugyanebben az évben
megalapította az Integrale Music terjeszto kiadót. Magára
vállalta a cégvezetést, de közben folytatta híres
live act-jeit Európában és az Államokban is. 98ban
aztán megjelent a második Regis dupla, a Delivered into the hands
of indifference; és az elso Regis által jegyzett Tresor-kiadvány,
a The theme from streetwalker and guiltless. E két lemez még az
elozo munkáknál is finomabb felépítéssel
rendelkeztek, ugyanakkor továbbra is megmaradtak kompromisszummentes,
félelmetes techno-nak. 99ben megint más arcát mutatta meg
OConnor a Divine ritual és a Blood into gold EP-vel, melyek egy
törzsi varázsló rituális szertartásának
zenéi is lehetnének akár. Aztán jött az ezredforduló
és az Againstnature, az újabb Sutton-OConnor produkció,
mely ismét visszanyúlt az indusztriális gyökerekhez:
a kaotikus szerkezetu lemezen szinte nagyobb szerephez jut a vasgyári
hegesztofáklya hangja, mint a tradicionális elektronika.
Karl OConnor és a Downwards azóta is elmozdíthatatlan
oszlopként áll a rövid idore felbukkanó, és
gyorsan eltuno zenei divatok, holtjáratok forgatagában. A Regis-hívok
pedig afféle titkos társaság tagjaiként imádják
megdöbbento, kompromisszummentes zenéit és live actjeit.
A mítosz nagyobb, mint amit alkottam.- véli Regis,
ám hívei tántoríthatatlanok, és az elektronikus
zene trónjának névtelenségbe burkolózó
örököseként tisztelik ot. Anno, a mára legendává
vált, Patex-korabeli Hyperspace-ek közönsége megtapasztalhatta
Regis nagyságát, aki már csak ezért is méltó
vendége a most 7éves technoparti-sorozatnak.
A Space DJz és Regis mellett, mintegy a korai évek felelevenítéseként,
az osztrák techno-virtuóz MIKE VINYL (A) sem marad távol
a születésnapról. A Complex techno-arénájának
line up-ját az örök Deadcode-hármas: a Hyperspace alapítójaként
is ismert HOT X, valamint IGOR DOURDEN és JAY CORTEZ egészítik
ki. A hosszú évek során velük nott fel a Hyperspace
és egy új generáció; ok azok, akik eltéro
stílusban ugyan, de mindig új utakon vezetik a közönséget
a techno-világában; és akik nélkül a Hyperspace
ma nem lenne az, ami.
Szólnunk kell még a kisteremrol, mely a tradíciókat folytatva ismét progressive room-ként várja az ünneploket. DJ OBSERVER (A), KÜHL, SCHÖN, és GERI DA PIG lesznek itt a kétségkívül kellemes éjszaka kalauzai.
***
2003.04.19. Complex
HYPERSPACE seven
DJk: REGIS live! (UK) SPACE DJZ (UK) MIKE VINYL (A) HOT X IGOR DOURDEN
JAY CORTEZ
OBSERVER (A) KÜHL GERI DA PIG SCHÖN
Start: 22.00
End: 07.00
Elovételi jegyár: 4000HUF
Helyszíni jegyár: 4500HUF
Info & jegyrendelés: 06 209 367 719, info@deadcode.hu
www.deadcode.hu