A harmadik évezred hajnalán felesleges vállalkozás a kor médiatechnikai újításait és azok társadalmi hatásait részletezni. Mindenki számára érzékelhetőek a kommunikáció, az életmód és a mobilitás terén jelentkező fajsúlyos változások. A tanulmánygyűjtemény a zenei kultúra technológiai változásait veszi szemügyre. Célja, hogy hangsúlyossá tegye az analóg-digitális váltás által előmozdított kulturális átalakulást, amelynek hatására a zeneiség fogalma is megváltozik. A válogatás viszont nem a korábbi zenei paradigma leváltását veszi célba. Konkrét feladatának tekinti, hogy médiatörténeti, esztétikai és zeneelméleti módszerekkel átmenetet teremtsen a kétféle zenefelfogás között, valamint hogy megmutassa az őket szorosan összekapcsoló párhuzamokat.
A tanulmánykötet 17 szöveget tartalmaz jól elkülöníthető, tematikus blokkokba szedve. Közöttük számos hazai, a téma kutatásában kiemelt szerző tanulmánya megtalálható, illetve fellelhető jónéhány, kifejezetten e gyűjtemény számára készített írás is nemzetközi szinten elismert kutatóktól. Ezen felül a témában alapvetőnek tekinthető idegen nyelvű értekezések fordításai is helyet kaptak benne. A gyűjtemény tehát a mélyebb zenetörténeti, zeneelméleti áttekintésen felül lerakja az elektroakusztikus/digitális zene esztétikájának alapjait, mellyel lehetővé teszi a téma hazai kutatásának kiteljesítését is. Az elektronikus tánczene kulturális, technikai aspektusainak bemutatásával pedig elősegíti a szcéna – nemzetközi trendekhez szervesen igazodó – társadalmi elfogadottságának növelését.
A témában magyar nyelven először megjelenő, tudományos igényű, de olvasmányos könyv tehát mindazokhoz szól, akik nyitottságuk, szubkulturális vagy szakmai kötődésük okán érintettek, illetve akiket foglalkoztat az elektroakusztikus/digitális zene kultúrája, annak technikai, médiaelméleti, esztétikai, pszichológiai és – nem utolsó sorban – dizájnelméleti aspektusa. Így nem pusztán a téma iránt érdeklődőknek, az abban kutató, illetve e területen hallgató diákoknak, tanároknak ajánljuk a kötetet (oktatási célokra egyaránt), hanem azok számára is, akik e zenei terrénumban maguk is aktívan jelen vannak alkotóként – DJ-ként, rendezvényszervezőként, hangmérnökként vagy a jelzett eszközök gyártásában élenjáró szakemberként.
A kötet főszerkesztője a Szegedi Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének oktatója, illetve az intézmény körül szerveződő média- és kultúraelméleti kutatóműhely alapítótagja.
A könyv hivatalos weboldala www.mediumhang.com