Pulzar

CikkFriss

DJ-razziák: legyen világosság!

Létrehozva 2010. július 19.
Stílus Dance, House
    0.00

DJ-razziák: legyen világosság!

Legutóbb a VOLT Fesztiválon történtekkel kapcsolatban járta be a sajtót és a blogszférát a bilincsbe vert DJ-k, lefoglalt lemezek és a művészetért fizetendő védelmi pénz (rém)híre.

forrás: MOHAonline

A téma nem először generált indulatokat a zenebarát közösségben, eddig azonban sok előrelépés nem történt a jogkezelőre vetített gyűlöletpercek levezénylésén túl. Szerdán a VII. kerületi Kaszinóban rendeztek kerekasztal-beszélgetést az érintett felekkel, hogy újragondolják a szerzői és kiadói jogok érvényesítésének lehetőségeit.

                                                   

Az esemény mintegy harminc résztvevővel zajlott, jelen voltak művészek, jogászok, rendezvényszervezők, civil és politikai szervezetek képviselői, valamint a sokat szidott jogkezelő társaságok tagjai is. Utóbbiak meghívót nem kaptak, ezért csak magánemberként adhattak hangot véleményüknek. Hamar kiderült, jól tették, hogy eljöttek, mert szükség volt a bemutatkozásra: a megjelent cikkek és posztok gyakran már a különböző szervezetek tevékenységi körét is összekeverték, így pedig szinte lehetetlen átlátni az amúgy sem egyszerű jogi szituációt.

A VOLT Fesztiválon a hatóság a MAHASZ-szal karöltve lépett fel, ők a hangos kiadványok jogtalan többszörözése ellen küzdenek, míg a szintén sokat emlegetett - bár a fesztiválos akcióban részt nem vevő - Artisjus a felvételek nyilvános helyen történő bemutatásáért fizetendő jogdíjakat kezeli. A többszörözött hanghordozókat - pl. egy digitalizált bakelitet - a MAHASZ-nál jogosítani kell darabonként vagy éves átalánydíjért (ugyanis a lemezt a másolás után akár el is adhatom). Mivel azonban a magáncélú másoláshoz ilyen típusú engedélyeztetés nem szükséges, a fizetést elmulasztó előadó esetében legegyszerűbben tettenéréssel bizonyítható a jogtalan használat. És itt jönnek a képbe az egyenruhások meg a problémák.

A rajtaütésszerű  ellenőrzésnek ugyanis mindig kárát látja a DJ, a szórakozóhely, a szervező csapat,és nem utolsósorban a közönség is, függetlenül attól, hogy az adott eseményen valóban történt-e jogsértés. A rendőrségi szakértő akár hetekig is lefoglalva tarthatja egy DJ lemezeit, laptopját, mire kideríti, hogy minden a legnagyobb rendben zajlott. A probléma súlyát érzékelteti, hogy a magyar rendezőóriás Sziget Szervezőiroda munkatársai is kiemelt prioritással próbálnak megoldást találni a problémára. 

Az esettel kapcsolatban a MAHASZ-tagok - bár a razziák az ő közreműködésükkel zajlottak - is sajnálatukat fejezték ki és elismerték, nem ez a megfelelő mód a jogérvényesítésre. A megoldást valószínűleg egy egyszerűbb, átláthatóbb jogosítási rendszer jelentené, amelyben a sarki kávézóban szárnyait próbálgató selectortól kezdve a sportcsarnokokat megtöltő világsztárig mindenki a maga súlycsoportjának megfelelően tudná leróni tartozását a többi művész felé, egy ellenőrzés során pedig a buli lelövése nélkül tudná bizonyítani, hogy nincs ok az intézkedésre. Ehhez a koncepcióhoz egyébként éppen a sokat szidott átalánydíjas rendszer áll a legközelebb, melynek résztvevői automatikusan felhatalmazást kapnak a tracklistájukon lévő számok többszörözésére és lejátszására, függetlenül attól, hogy milyen módon jutottak hozzá az anyagokhoz. Az elterjedt állásponttal szemben az így befolyt összegekből minden jogosult művész megkapja a jussát, függetlenül attól, hogy egy nagy kiadónál szerződött hazai művészről vagy egy külföldi underground producerről legyen szó. Kissé felemás helyzetet teremt azonban a tény, hogy míg a MAHASZ deklaráltan fel kíván lépni a jogosulatlan többszörözéssel, kalózkodással szemben, addig az átalánydíj az ilyen módon beszerzett művek előadását is jogosítja. Ez a kérdéskör azonban már sokkal mélyebben gyökerező problémákhoz vezet el. 

A szerzői jog hatáskörébe tartozó alkotások jellegge annyira megváltozott az utóbbi években-évtizedekben, hogy a klasszikus fogalmakat sok esetben már lehetetlen értelmezni. Ma már szinte mindenki képes egy eredeti adathordozóról elhanyagolható befektetéssel tetszőleges számú tökéletes másolatot készíteni. Az így megjelent új terjesztési formákat és szabad licenceket - amilyen például aCreative Commons - a mai magyar szerzői jogi környezetben nehezen vagy egyáltalán nem lehet elhelyezni, így nem tisztázott például, hogy mi lesz a DJ-k által befizetett jogdíjaknak azon részével, amely olyan szerzőt illetne, aki nem vár javadalmazást a műve felhasználásáért.

Még nehezebb kérdés annak az eldöntése, hogy egy alkotást mennyi ideig védjen a szerzői jog. A Kalózpárt például a jelenlegi, a szerző halála után több évtizedig érvényes védelem helyett a megjelenés időtartamától számított 5 éves korlátozást javasol, mondván, ha ennyi idő alatt nem térül meg a mű előállítása, akkor soha nem is fog. Egy örökzöld sláger alkotóját ez persze nem vigasztalja, de nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy egy művész munkájában ugyanúgy fontos szerepet játszik a művet később élvező társadalom által gyakorolt hatás, mint mondjuk a tehetség. A megszólalók szerint szimpatikus kompromisszumnak tűnik - bár a kérdés nyilvánvalóan még rengeteg egyeztetést igényelne -, hogy az alkotók maguk határozhassák meg a műveikre érvényes szabadalmi időt, így a szabad licencben gondolkodók lemondhatnának jogaikról, míg a klasszikus szerzői jog híveinek érdekei sem sérülnének.

Az ilyen változások kiharcolásához azonban olyan széles társadalmi támogatottság szükséges, amely már képes ösztönözni a törvényhozást a jogszabályok felülvizsgálatára. Ameddig viszont csak arctalan forradalmárok osztják az észt, sok esetben a jogi lehetőségek ismerete nélkül, még az igényeket sem lehet megfogalmazni. A kaszinós összejövetel azért volt fontos állomás, mert szemtől szemben kiderülhetett, hogy ahogy a DJ sem azért utálja az ellenőrzést, mert lopott, úgy a jogkezelőket sem szabad az alkotók vérét szívó piócákként elképzelni. A történetnek az ígéretek szerint lesz folytatása, így az összes érintett összefogásával remélhetőleg eljuthatunk egy korszerű szerzői jogi szabályozáshoz és egy arányos jogkezelési rendszerhez.

Archív partyajánlók

  • [2008-04-19] Spring Festival
    @ Club New Night, Tiszakécske

    Áprlis közepén újabb mérföldkövéhez érkezik a Club New Night. A club történetében elöször rendez tavaszi nagy fesztivált, ráadásul olyan külföldi fellépőkkel, akik teljesen élőben tolják a jobbnál jobb house zenéket. A 2 csapat a Spirit Catcher és a MotorCitySoul!

Még több friss

  • Ne engedd el a nyarat – a Budapest Parkban októberig tart a buli!

    [Friss] Bár az ősz már beköszöntött, a Budapest Parkban még javában tombol a nyár, hiszen egészen október 4-ig tartanak a szabadtéri esték. Az utolsó két hétben is változatos, izgalmas programokkal készül a város legnagyobb szabadtéri szórakozóhelye - lesznek igazi közönségkedvencek, legendás zenekarok és elsőbálozók is. Természetesen a koncertek után éjszakai bulikkal folytatódik az este, hogy az évad igazán méltó lezárást kapjon.
  • Szeptember 12-én új szezont nyit Budapest egyik kedvenc klubja és közösségi tere, a TURBINA

    [Friss] Négy éve rakosgatja egymásra építőkockáit a TURBINA, hogy az arra fogékonyaknak legyen egy sokszínű, befogadó találkozóhelye a nyolcadik kerület körút felőli végében. Az őszi klubszezonnak most egy többrétegű nyitóeseménnyel terítenek meg szeptember 12-én pénteken.
  • A Miller Genuine Draft és a Beatport támogatást nyújt a független elektronikus zenei helyszíneknek

    [Friss] A Beatport és a Miller Genuine Draft közösen indította el a Grassroots Venue Fund nevű nemzetközi programját, amely az elektronikus zenei élet független klubjait támogatja. A kezdeményezés keretében összesen 60 ezer eurót osztanak szét négy országban – Törökországban, Magyarországon, Grúziában és Ausztráliában –, országonként 15 ezer eurós kerettel.
  • Megnyílt a grandiózus FÉNYERŐMŰ kiállítás az Inotai hőerőműben, 7 ország 20 alkotójával

    [Friss] Új mérföldkő az INOTA projekt történetében: a szervezők már hetekkel a zenei program előtt megnyitották a hatalmas iparterületet a látványos fényinstallációkkal, amiket augusztus 25-ig lehet megtekinteni, majd pedig a nyárzáró fesztivál ideje alatt is. A kiállítás az Erste főtámogatásával jött létre.
  • FÉNYERŐMŰ: az ország legnagyobb ipari kiállítótere nyílik meg az Inotai erőműben augusztus 15-24. között

    [Friss] Új mérföldkő az INOTA Fesztivál történetében: a szervezők már hetekkel a zenei program előtt megnyitják a területet a látványos fényinstallációkkal, hét ország művészeinek részvételével, családi nappal kiegészülve.
  • Audio Obscura – Highway Rave

    [Friss] 2025. június 21-én, szombaton egészen különleges eseménynek lehetnek tanúi Amszterdam lakói és az odalátogatók, ugyanis az Audio Obscura által megrendezésre kerül az első, egyedülálló Highway Rave nevezetű esemény az A10-es autópálya egy szakaszán, a város 750. születésnapját ünneplő hivatalos programsorozat részeként.
  • Cercle Odyssey - Párizs

    [Friss] Hamarosan érkezik a Cercle Odyssey utolsó állomása Párizsban, olyan fellépőkkel, mint ARTBAT, Ben Böhmer, Monolink, Bonobo, Max Richter és NTO.
  • Analog Balaton downtempo majális a Budapest Parkban!

    [Friss] “A downtempo a lassú ütemek ellenére darabokra szakít” - Analog Balaton downtempo majális a Budapest Parkban! Május 17-én egy különleges, egész estés programmal készül az Analog Balaton csapata a Budapest Parkban. A hazai elektronikus zenei színtér színe-java megfordul ezen az eseményen, de számos neves nemzetközi DJ-vel is találkozhatunk. A program a friss Fonogram-díjas Analog Balaton kurációjával állt össze, akik maguk is egy teljes értékű koncerttel készülnek. Az esemény támogatója a Mastercard.
  • Cercle Odyssey

    [Friss] A Cercle néhány hónappal ezelőtt elindította új projektjét, a Cercle Odyssey-t, amely a világ első nagyszabású, 360 fokos, magával ragadó koncert installációja lesz.
  • Electric Love Festival 2024 Aftermovie

    [Friss] Az Electric Love Fesztivál tizenegyedik alkalommal hozta össze a rajongókat az elektronikus és hip-hop zenei szcénja nagyjaival július 4-6. között, amelyről most elkészült egy 15 perces aftermovie.

© 2001–2025 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó