House
Annak ellenére, hogy a technozene bölcsőjének Detroit számít, az első
stílus, mely ezen belül világszerte visszhangot keltett (még 1987-ben),
a chicagói house volt. Ebből a tulajdonképpeni iskolából, vagy még
inkább irányzatból nőtt ki Nagy-Britanniában a korábban említett rave
parties-acid house jelenség. A house portájáról származik az első nagy
technosláger is, a Pump up the volume a Maars nevű együttestől. A
house a mára leginkább elüzletiesedett technoirányzat névjegye
körülbelül ennyit mond: ha már nem lehet a kiürített közhasználatú
objektumokban rave-elni, akkor otthon vagy a magánklubokban kell
csinálni. (House-nak hívják a legnépszerűbb chicagói technoklubot.) Sőt
ugyanabban a házban egy olcsó kis stúdióban zenét is csinálhat
az
ember saját szórakoztatására. Derrick May szerepét a chicagói technós
körökben Terry Todd, a fekete bőrű DJ és producer töltötte be, aki a
maga korszakalkotó mixeit Chicagón kívül, a New York-i Long Island
zenei stúdióinak egyikében készítette el.
A house az egyik legkönnyedebb táncos technostílusnak számít (a
művek közepes tempójúak 120130 bpm), mely némely előadó
esetében közel áll a hip-hophoz, vagy napjaink diszkózenéjének az
angolszászok által dance-floornak nevezett irányához.
Mondanivalójukban a house-művek inkább szexuális töltetűek, mintsem
transzosak az első zenei szintre legtöbbször benyomul a túlerotizált
vokális sample-ben testet öltő csábító női alak, suttogások, sóhajok és
nyögések formájában (igen gyakran származnak ezek a fragmentumok
a 70-es, 80-as évek popzenei slágereiből). A szöveg általában csak
néhány lakonikus varázsmondatra szorítkozik, ilyenekre, mint: que
divina, vagy dont give up the fight, melyek elsősorban a tudatalattit
veszik célba, és fogva is tartják a mű időtartama alatt. A kölcsönzésnek
ebben a minimalista módozatában is a technokultúrának a rock and
roll dalok bőbeszédűségéhez való tipikusan ironikus viszonya
tükröződik. Gyakori háttérmotívum a funkys wah-wah gitárszólam (ez
az elkoptatott effekt, mely Hendrix révén vált népszerűvé), emellett
megjelennek a samplerhangok, a scratchelés, és határozott, de nem
túl agresszív ritmusok a Roland cég TR 909-es és TR 808-as
dobgépeiből.
A house-zenének is van néhány válfaja: a ma már inkább a
pszichedélikus történelemhez tartozó acid house erősen kiemeli a
hangszerszólamok kígyóvonalait, vidám vokáljaival és soul & western
stílusú pianóival a happy house, a dobgépek nyújtotta
lehetőségeket
valamivel jobban kiaknázó és samplingelt ritmusokat is felhasználó
breakbeat, vagy a legrafináltabb, meglepetésekkel és váratlan zenei
képzettársításokkal teli progressive stílus, amely főleg az Államok
nyugati partjának underground zenészei körében népszerű. A house
végletekig leegyszerűsített, amerikai változata, melyet garage-nak
hívnak, olyan kész, egymáshoz a megtévesztésig hasonló ritmikai és
hangzásbeli alapokat hoz létre, melyekre a DJ-nek kell élőben
rákevernie a valódi zenei tartalmat. A house kialakította a maga törzsi-
folklór változatát is a tribal stílus a világ legkülönbözőbb régióinak
népzenéiből emel be vokális és instrumentális samplingeket (leginkább
azonban az afrikai és arab népzenéből, és ha lehet ilyet mondani,
annak is udvari-szalon változatából).
Technó a jövĹ kultúrája
(legalábbis ami a közeljövot illeti)
W. J. Bockie és D. J. Fever
Lóky Tamás fordítása.
Megjelent: Techno Kultura przysz3ooci címen lengyelül 1995-ben
(Brulion, 27: 99127).