...Általános felfogás
szerint ő a modern elektronikus zene meglapítója. Közreműködése a
különböző zenei vállalkozásokban (lemezfelvételei a Roxy Musickal,
John Cale-lel, Nicóval, David Byrne-nel, Kevin Ayersszel, Robert Fripp-
pel és másokkal) nagy hatású gondolatokhoz vezették el Enót a
komponálás területén. Az általa megálmodott Zene liftre vagy a Zene
légikikötők számára olyan finom zörejstruktúrájú kísérletek, melyek azt
tekintik feladatuknak, hogy pozitívan befolyásolják az emberek
hangulatát, és felébresszék saját belső pszichoterápiás
mechanizmusaikat úgy, hogy mindeközben ne vonják el a figyelmüket,
és ne avatkozzanak bele a zenei műélvezetbe. Ezek a struktúrák, hogy
teljesíthessék feladatukat, bizonyos mértékig álcázva kell legyenek,
vagyis el kell fedni az embert körülvevő zajokkal, például amikor egy
napsütötte, nyári délutánon sétál a nyüzsgő körúton. Innen nézve azt
is gondolhatjuk, hogy az ambientzene az ember hangzó környezetének
barátságos manipulációja.
Ha már a természettől való kölcsönzés szabadságáról van szó, az
ambient stílus képviselői elsősorban az industrial körébe tartozó
zenészek (Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle, SPK, Soviet France, vagy
a Residents) tapasztalatait hasznosítják. Az industrialistáktól akik
a természet visszhangjait rafinált kínzóeszközökként kezelik
eltérően az ambientzenészek igyekeznek kevésbé apodiktikusan
eljárni és ezeket a hangokat semleges, nyugtató konszonánsok közé
ágyazni. Jó pár ambient-DJ fellázadna annak sugalmazása ellen, hogy
zenéjük az emberi élet kellemesebbé tételét szolgálja. Sok nyugis
felvétel mögött rejlik ugyanis a hanganyag igencsak álnok
manipulációja, mely a hallgatóság tudatalattijának kinyitását célozza,
hogy aztán egy időre a démonok és angyalok lakta vidékekre
száműzze.
Az egység a sokszínűségben holizmus ? la ambient nem hasonlít a
humanista szólamokkal és zenei tartalommal túlterhelt Music of New
Age márkanévvel ellátott mixekre. Az emberi környezet zenével való
benépesítésének ambientes válfaja inkább a klasszikus minimalizált
utalás elvén alapul. Ezt a területet már a 60-as években kimerítően
feltárták a minimalzenével kísérletező avantgárd művészek (Steve
Reich, LaMonte Young, Philip Glass, Arvo Part), akik úgy tartották, hogy
a valóság érverése csak a kifejezés legkisebb eszközeinek
segítségével ragadható meg. A minimalistákhoz folyamodik Eno
zenéjének legtöbb mai folytatója a brit The Orb együttes például
Steve Reich Electric Counterpoint című lemezének samplinges
felhasználására vállalkozott. Szívesen nyúlnak az ambientesek ethno-
és folkzenei samplingekhez is (az ún. ethnoirányzat), de ebben
válogatósabbak és sokoldalúbbak is, mint a tribal house-t játszó DJ-k.
Éppen a The Orb és a korábban említett, már nem létező skót KLF a
legismertebb ambient formációk, és a 90-es évek elején (otthoni
körülmények között) felvett Adventures beyond the Ultraworld (The
Orb), illetve Chill out vagy Space (KLF) című lemezeiket tartják számon
az új műfaj első teljesítményeiként. Talán furcsának tűnhet ebben a
szituációban, hogy a nevét Woody Allen filmjéből merítő The Orb
elutasítja, hogy az ambienthez sorolják, jobban kedveli a szerényebb
és kevésbé konkrét pszichedélikus zene kategóriát. Nagy
valószínűséggel ez abból fakad, hogy az ambient mára határozottan
alternatív-underground jelleget nyert, és nagyon sok zenész vallja
magát pszichedélikus ihletettségűnek ebből a körből. A Space Time
Continuum nevű együttes például közösen készített lemezt az új
pszichedélikus guruval, Terence McKennával, a DMT elnevezésű
pszichotróp megtisztító hatását fölvető amerikai pszichoterapeutával.
Az ambient olyan csillagainak lemezeit, mint a Voices of Kwan, a
Psychick Warriors of Gaia, a System 7, az Eat Static vagy Mixmaster
Morris, könnyebb megszerezni a nagy metropoliszok squatter-
(házfoglalók lakta) negyedeiben, mint az elegáns lemezboltokban a
legújabb Vangelis- és Andreas Vollenweider-produkciók között.
Általában a The Orb vezetőinek egyikét, Alex Pattersont tartják ma az
úgynevezett chill out room-ok (lehűlésre, lelassulásra szolgáló
termek) hagyománya megteremtőjének ezeket a kis szalonokat
ambientzenével azért vezették be a technoklubok, hogy legyen egy
hely, ahol a táncolók lábukat pihentethetik és beszélgethetnek,
háttérben például az óceán morajával és a párzó bálnák énekével (az
ambientzenét az óceán teremtette állítja Kim Cascone, a San
Franciscó-i Silent Records nevű ambientkiadó vezetője).
Technó a jövĹ kultúrája
(legalábbis ami a közeljövot illeti)
W. J. Bockie és D. J. Fever
Lóky Tamás fordítása.
Megjelent: Techno Kultura przysz3ooci címen lengyelül 1995-ben
(Brulion, 27: 99127).