A formabontó dj-ket prezentáló Kill The DJ sorozat hetedik epizódjában keverednek a legfrissebb mai szubbasszus-alapú partizenék. Az est vezérfonala a dubstep lesz, annak is az „újsulis”
irányzata, amelynek képviseletében április 18-án a brit Rusko rengeti meg alapjaiban a Merlin épületét.
A dubstep előtt volt a dub - legalábbis Rusko életében. A leeds-i születésű Christopher William Mercer ugyanis kezdetben dub-reggae számokat - illetve hip-hopot - fabrikált otthon, szülővárosa legendás sound systeme, az Iration Steppaz útmutatásai alapján alakítva-csiszolva zenéit. A dubból a dubstephez vezető döntő lépést azután tette meg, hogy egy buliban hallotta a stílus egyik úttörőjének számító Digital Mystikzet. A stílusváltással együtt művészneve is módosult, így lett Ruskból Rusko.
Hamarosan ráakadt elválaszthatatlan producer-dj társára a londoni Caspa személyében, akivel az interneten haverkodott össze, majd miután egy ideje mutogatta neki a dubstep- szárnypróbálgatásait, úgy döntött, a brit fővárosba költözik, hogy a tűz közelében legyen. Nem telt bele sok idő, és megjelent első kiadványa, Caspa Dub Police labelén, 2006-ban. Az áttörést viszont a 2007 szeptemberében, a - Caspával közös bizniszű - Sub Soldiers-nél kijött Babylon:
Volume One EP hozta meg: a vezérszám Cockney Thug hatalmas sláger lett, és nemcsak dubstep-berkekben aratott sikert. A Guy Ritchie Blöffjéből vett monológgal megbolondított számból a cut-up hip-hop angol ászai, a Scratch Perverts, a kuduro első számú zenekara, a portugál Buraka Som Sistema és a „hyper bass” stílust kitaláló L-Vis 1990 készítettek remixeket, de született egy bassline house-os verziója is A1 Bassline jóvoltából, sőt, még egy rezesbanda is feldolgozta!
A repülőrajt után Rusko karrierjének következő fontos állomása a FabricLive mixsorozat számára - naná, hogy Caspával back to backben - készített (a fáma szerint mindössze 2 óra alatt összerántott), 37-es sorszámú mix, amelyre többségében saját zenéket, illetve kiadóik előadóinak trekkjeit válogatták össze. A mix tökéletesen reprezentálta a Rusko-féle hangzást, ami jellegzetesen „rotyogós” szintifutamaival, erőteljes húzásával és felszabadultságával meghódította a dubsteptől idegenkedő partizókat is. Rusko zenéjének fontos eleme a humor, valamint a nyitottság, amivel más stílusokat - a reggae-től a hip-hopon át az electróig - képes beolvasztani, és populáris bulizenévé formálni. Crossover-potenciálját jól mutatja, hogy a BBC Radio 1 mainstream tánczenei guruja, Pete Tong felkérésére tavaly felvett egy Essential Mixet, ami újfent mérföldkőnek tekinthető a dubstep széleskörű népszerűsítésében.
Rusko zenészcsaládból származik, tinédzserként megfordult több együttesben, mint basszusgitáros. (Llegnagyobb példaképe a slap bass virtuóz elektronika-fenegyerek Squarepusher, és fő hangszere mellett a szaxofonnal, no meg a bendzsóval is elboldogul). Így aztán nem véletlen, hogy a dj-zést is színpadi szereplésnek fogja fel: igazi showman, aki végig vigyorogva, headbangelve, metálvillázva - a közönséggel együtt - őrül meg a partikon. Nem meglepő, hogy a brit DJ Mag 2008 legnagyobb áttörést produkáló dj-jének választotta. Annak ellenére, hogy a dj-naptára folyamatosan fullon van, és saját bevallása szerint rövid időn belül elvonási tünetei lesznek, ha nem játszhat, ő elsősorban producernek tartja magát. A
FabricLive.37 sikere óta egymást érik saját zenéi és remixei; utóbbiakért olyan popelőadók udvaroltak neki, mint Adele, Kid Sister és - horrorok horrorja - Katy Perry. Az új amerikai rapper- üdvöske, Kid Cudi Day N Nite-jának átértelmezésével ugyancsak hatalmasat robbantott, megalapozva tengerentúli népszerűségét is.
A mainstream „kilengései” miatt a brit dubstep-színtéren sokan fújolnak Ruskóra, aki talán erre válaszul az amerikai Diplo globális-eklektikus profilú Mad Decent kiadójánál jelenteti hamarosan meg első albumát. A lemez felvételeit Los Angelesben végezték, és ha már ott volt, Rusko besegített ott élő földije, a fidget-house mester Switch és Diplo közös reggae-projektjébe (Major
Lazer) illetve Santigoldnak is remixelt - ő aztán tényleg nem az a beszűkült zenei látókörű dubstepper.
A stílustágító dj-ket bemutató Kill The DJ széria soron következő estjének Rusko mellett még egy külföldi vendége lesz: a 2step garage-t, bassline house-t és dubstepet elegyítő Supra1 duó. Az imbolygó szubbasszusokra alapozott bulin a hazai színeket a budapesti dubstep-szcéna mozgatórugói, Gumilap és Kebab, a sötét garage-hangzást modern világzenei irányzatokkal ötvöző blnd!, valamint a Kollektiva electro-ravere Popbitch képviselik a nagyteremben, eközben a Merlin előterében a lazulósabb funk, hiphop és UK garage grúvokat gurít Fonetik valamint Matzuga, Double M és Mheola.
2009. április 18., szombat
Merlin (1052 Budapest, Gerlóczy u. 4.)
21h-05h
Nagyterem:
RUSKO (Fabric / Subsoldiers / Tempa / Dubpolice / 2ndrop - UK)
SUPRA1 (Trouble & Bass - UK)
Gumilap & Kebab (Dub Phase / Töréspont)
blnd! live (Under140 / Subgrade - HU / AT) Popbitch (Kollektiva)
Előtér:
Matzuga & Double M (Domino / Morning Cafe) Mheola (Domino / Ninjabreakz) Fonetik (Vibes / Töréspont)
Vizuál: ISO (Oliver Arthur + Subidubi)
Belépő: 1800 Ft
Lányoknak 22h-ig ingyenes!
Italakció: 23h-ig csapolt sör egyet fizetsz, kettőt vihetsz!
Extra szubokkal megerősített hang.
Party infó:
info@merlinbudapest.org
+36 1 317 9338 (Merlin)
© 2001–2024 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó