Mennyire ért meglepetés, amikor felkértek a mixlemez elkészítésére?
Annak ellenére, hogy tudtam, egyszercsak rám kerül a sor, kettős hatás alatt voltam. Az egyik a váratlan öröm és a meglepettség érzete volt, mert mindenki másra számítottam az „idősebbek” közül, és előre magamban elfogadtam, hogy logikailag kb. majd a 004 lehetek. A másik pedig a „bakker, nem hiszem el” című örömroham világa volt. Az pedig csak fokozta, mikor közölték, hogy a szakma egyik alapembere is rám voksolt. Aztán egyből jött a kihívás érzete, vegyülve a titkos „de jó lenne, ha én csinálnám a 002-t” gondolatokkal, eszembe jutott, hogy azért otthon párszor agyban mindent megadtam volna ezért a lehetőségért. Az élet ilyen, ez most mások döntése által, de bejött! Kösz a bizalmat, Márk és Imre, aka JUSTMUSIC FM J
Mennyiben érezted kihívásnak a JM 002 Dandy megalkotását? (gondolok itt az előzményekre, tehát az első rész sikerére, illetve az ezzel járó esetleges nyomásra â volt valami ilyesmi benned? miért?)
Ez volt ám a kihívás számomra. Amióta archiválom a mixeimet â kb. 2001 óta â nagyjából 70-et csináltam, promóztuk, website-oknak készítettem, csak úgy mixeltem egyet, hogy legyen egy stbâŚstb⌠Viszont ez más, amikor tudod, hogy valaki felelősséggel felvállalja a neved, mögéd áll és kiadja. Pláne, ha pluszban ez egy sorozat része, és képviselsz valamit, ami itt a rádió. Aztán, mint egy szakácskönyvben, vedd hozzá azt is, hogy a 001 mennyire sikeres, add hozzá, hogy nem ronthatod el, hiszen ez most élesben megy, és full káosszal az agyban állj neki.
Na, ilyenek voltak a kezdeti gondolatok.
Hogyan állítottad össze a zenéket? Volt egy koncepciód vagy spontán nekiálltál?
Soha nem állítom előre össze a mixeimet, sem a fellépésekkor, sem pedig ha mixet készítek. Ami rám jellemző, hogy változatos mixeket csinálok. Ezt sem akartam egy stílusra építeni. Nem volt konkrét terv, sőt semmi irány nem volt, mivel a felkéréskor kezdtem el begyűjteni a track-eket. Egyedül Adam Byrd zenéje volt az, amiről tudtam, hogy ha egyszer lesz lehetőségem ilyen munkára, akkor azt nem hagyom ki, mivel imádják az emberek, ha megszólal. Itt most csak a helyét kellett megtalálnom.
Mi inspirált a munkában, mialatt a lemezen dolgoztál?
Azt szerettem volna leginkább, hogy nagyon egyben legyen a mix, ne legyen benne törés és minél több érzést előhozzon a hallgatóból. Ezért sem vállaltam be azt, hogy egy kimagaslóan jó zene rákerüljön mert az kilógott volna a sorból és kizökkentette volna az egyensúlyából az egész zenei utazást. Aztán ott volt az is, hogy ha berakod a mixet, akkor ne legyen az az érzésed, hogy ez fura tőlem és nem egyeztethető velem össze. Szerettem volna megmutatni a gondolatvilágomat. Szerintem sikerült J
Mennyire volt „megkötve a kezed”?
Ha a zenék jogosítását nézzük, mindenképpen volt egy anyagi limit, de rugalmasak voltak a lemez gazdái (Justmusic FM) és nem limitáltak le nagyon. Komolyabbra fordítva: a külföldi beérkezett darabok mellett 47 magyar zene volt a kezemben, és ekkor már tudtam, hogy nem is akarok külhoni producereket futtatni, így én kötöttem meg automatikusan a saját kezemet. Nem vagyok nacionalista, de jó magyarkodni, főleg jó zenékkel.
Mennyi idő alatt készült el a CD végleges anyaga?
Amikor megvolt a 47 zene, az azt követő időszakban éjjel-nappal ezeket hallgattam. Elsősorban próbáltam a hozzám legközelebb álló munkákra felfigyelni, aztán szűkítettem a kört egymáshoz illeszkedés szempontjából, közben arra is kellett figyelni, hogy milyen minőségben van megcsinálva a zene, hiszen profi producerektől és kezdőktől is egyaránt gyűjtöttem anyagot. Mentek a próbálkozások, próbálgattam össze a zenéket, cserélgettem a sorrendet. Igazából addig nem jött semmi érdekes ötlet, amíg el nem kezdett szorítani a határidő. Így a 3 hónap utolsó 2 hete volt az igazi agymunka.
Hogyan jellemeznéd magukat a zenéket? (Miért pont ezeket választottad? )
Az összes zenében az a közös vonás, hogy vidámak és feldobják a hangulatomat. Semmi sötétség, semmi befordulás. Én, ha zenét hallgatok, nem azért teszek be egy cd-t, vagy rakok fel egy lemezt itthon, hogy bőgjek, vagy beforduljak. El sem tudnám viselni, ha papírzsepivel a kezükben hüppögnének a partizók a tánctéren vagy otthon.
Több kevésbé ismert előadó szerzeményét is megtaláljuk a tracklistában. Csak említés szintjén mondanál pár szót ezekről a producerekről?
Néhányan azét ismeretlenek, mert a szakma bele van őrülve az annyira új meg előremutató dolgokba, hogy észre sem veszik a jó zenét. Páran pedig nemrég kezdték. A lemez egyébként nem tudatosan, de pont fele-fele arányban tartalmaz kezdő és profi producereket, az meg megint véletlen, hogy e lemez eleje a kevésbé ismert producereké 1-től az 5-ös trackig, a 6-ostól a 10-esig pedig a nagyok szerepelnek. A Late Night Project-et most ismertem meg, azelőtt semmit sem tudtam róluk, 2 teljesen szerény, jófej srác, jó zenékkel. Adam Byrd személyes kedvenc. ChaosCleaner-ék is formációja is meglepetés: az ismeretség miskolci eredetű. Az Eastern Evolution rendezvények egyik dj-je lepett meg azzal, hogy vannak saját zenéi, hallgassam meg őket. A kakukktojás Steff, aki 3 éve küldött egy csomagot promo zenékkel. Hobbi szinten űzi a dolgot, azóta sem kaptam tőle semmi újat, sosem találkoztam vele, mert külföldön él, dolgozik, vagy tanul, nem tudom. Koohnka, a veszprémi lemezboltban kapcsolódott be az életembe, közös zenei érdeklődésünk folytán.
Van-e olyan a trackek között, ami különösen kedves számodra vagy valamilyen emlék fűz hozzá?
Az összeset imádom, mert ezekkel a zenékkel valami igazán olyat tudtam csinálni, ami én vagyok. Hangokkal sikerült kifejeznem egy nagy csomó dolgot és ebben az a szép, hogy mindenki úgy fordítja le a saját világára, ahogy akarja.
Mennyiben Justmusic vagy mennyire Dandy mix CD lett ez?
Ez pont annyira Dandy, mint amennyire Justmusic. Mivel a rádióban is több stílus szól, ezért abszolút tükrözi mindkettőt. Eszmei és zenei ötvözetnek is lehetne titulálni, és mindenkinek szól, mert mindenki megtalálja a neki tetsző hangzást a lemezen ebben a műfajban.
Úgy tudom, a CD külalakjára is nagyon sok gondot fordítottatok... Miről is van szó pontosan?
Jókedv, vidámság, lazulás, energia, mosoly, lököttség, zene. Ezek jellemzőek rám, s ennek szellemében agyaltunk a borítón, a tokon. Curtis aka Fehérvári Laci agyából csattant ki, hogy vállaljunk be egy kemény menetet Krk szigetére az Adria partjára. Baska-n volt a fotózás, ahol gyönyörű a part, a víz csodálatos, és rengeteg a lehetőség a környezeti adottságok miatt. Volt sziklás póz, homokos part szitu, pálma balhé, vizes póló örökítés. Kemény munka volt, mert 24 órából 14 vezetéssel telt, 4-5 óra a fotózással, a többit egy bokor alatt töltöttük, szivacson-alvással. Egy kicsi pancsolás is belefért, de hulla szakadtan értünk haza.
Kiknek ajánlod ezt az albumot? /esetleg kinek nem? ;-)
Rockereknek nem ajánlom, tört ütem rajongóknak sem, bár a végén a Quasar breakbeat-tel zár. Időseknek és újszülötteknek sem. Mivel a deep house-tól a veretősebb progi hangzás is előkerül az elektrós beütés mellett. Ezért akik az elektronikus zenét hallgatják, azoknak mindenképpen megér egy hallgatást, ha a cd már „másodszor” indul, akkor már megérte. Ami igazán rosszat tesz a mixnek, ha valaki türelmetlen és lépteti a track-eket mert nem bírja kivárni az utazást. Inkább huppanjunk bele egy kényelmes fotelbe, és adjuk át magunkat a zenének!
Már csak a megjelenés pontos dátuma érdekel...
2006.AUGUSZTUS 25 PÉNTEK ! Online megrendelhető a www.justmusic.fm oldalról!
M. Magdi
Forrás: www.justmusic.fm