Andy Fletcher
A Toast Hawaii tekintetében mire vagy eddig a legbüszkébb?
Úgy gondolom hogy sokmindent elértünk a Client-tel, akik elsĹként szerzĹdtek hozzám. Büszke vagyok arra, hogy a Client-et nemzetközileg elismert csapattá tettük, ráadásul ez nagyon jó hangulattal, sok örömmel járt.
A Depeche Mode-on belüli munkád miképp hatott arra ahogy a Toast Hawaii-t mĹąködteted?
Nagyon sokat segített. A Depeche Mode-dal nagyon szerencsések voltunk, hogy szinte soha nem volt managerünk, különösen a kezdeti idĹszakban, az elsĹ tizennyolc évben... Eredetileg egy nagyon kicsi, független labelnél voltunk, a Mute-nál, ami akkor még csupán egyetlen személybĹl állt, késĹbb aztán kettĹbĹl, majd egyre csak bĹvült. Nagyon is részt kellett vennünk a lemezkészítések és ön-managelés logisztikai munkáiban is. Ez rendkívül sokat segített a saját label megalapításában és a Client managelésében. Sokan azt gondolják és nem tévednek nagyot - hogy e téren a zenészeknek nincs nagy tapasztalatuk, sok lemezcég és manager valóban direkt távol tartja a mĹąvészeket az efféle tevékenységektĹl.
Sok Depeche Mode fan korábban kizárólag a te személyes közremĹąködésed miatt fordult a Toast Hawaii felé. Nem aggódsz amiatt hogy a Toast Hawaii-t csupán Depeche Mode melléktevékenységként látják?
Nos, elĹször is nagyon büszke vagyok arra a tényre, hogy ha elkezdek egy projektet, az rengeteg embert érdekel. Nagyon büszke vagyok a Depeche Mode-os munkámra, ami nyilvánvalóan segít, így egyáltalán nem látom ezt aggasztónak. Ez kifejezetten elĹnyös. A DJ karrieremben is sokat segít, tudom hogy ha DJ-ként lépek fel, az érdeklĹdĹk jelentĹs része fĹképp Depece Mode rajongó. Sok lehetĹséget ad ez számomra, és erre büszke vagyok. Egyáltalán nem érzem hátránynak.
Daniel Miller és a Mute hogy reagált amikor eldöntötted hogy saját labelt alapítasz?
Daniel már a kezdetektĹl sokat segített nekem a lebel megalapításában. Akkor már ismertem a Client-et és dolgoztam is velük, de igazából nem tudtam hogy mitévĹ legyek, labelt hozzak létre, a managerük legyek, vagy leszerzĹdtessem Ĺket valaki máshoz. Sokat beszélgettünk errĹl Danniellel és neki nagy szerepe volt abban, hogy elindítottam a Toast Hawaii-t.
A saját tapasztalataid alapján milyen tanácsokat adnál annak, aki a zeneipart az üzleti-, és nem a zenészi oldalról akarja megközelíteni?
Az üzleti és a mĹąvészi oldal többé-kevésbé együtt járnak. Én részben a zenei, részben pedig az üzleti oldalt képviselem. Szerintem jelenleg is számos lehetĹség rejlik a zenében, még akkor is ha a sajtó az összesített eladási listák alapján azt sugallja , hogy a zeneipar lemenĹ ágban van. Szerintem ez az idĹszak kedvezĹ például az internetes eladásokkal foglalkozó labelek számára. A zenekészítésre és mások zenéinek megjelentetésére is egyaránt alkalmas ez az idĹ.
FeltehetĹen sok demot küldenek ezek között volt olyan amely különösebb hatással volt rád?
Igen, rengeteg demot kapok, szerencsére, és mindig meg is hallgatom Ĺket, mindegyiket, két okból is a kiadóm és a DJ tevékenységem miatt. Mindig keresem az új DJ trackeket. Sok demo tetszett , de igazán kiemelkedĹen jót eddig még nem találtam. Most egy kicsit elakadtam abban a tekintetbe,n hogy új elĹadókat szerzĹdtessek a kiadómhoz, a Client-tel és a Depeche Mode-dal való jelenlegi munkáim miatt. Nem akarom túlvállalni magam, bár ha valami igazán elképesztĹ akadna az utamba, akkor biztos nehezen mondanék nemet.
A Mute hosszú ideje az elektronikus zene vízválasztója hírnévnek örvend. Milyen reményeket fĹązöl e tekintetben a Toast Hawaii-hoz, mondjuk úgy húsz év távlatában?
Nem igazán tudom ezt még elképzelni. Hasonlóképp, ha Depeche Mode jövĹjérĹl kérdeztél volna a kezdetekben, csak pár évet jósoltam volna magunknak. Ehhez képest már több, mint húsz éve itt vagyunk, ami abszolút hihetetlen. Nagyon szeretem a jó dalokat, azok vezetik a zenét, úgyhogy remélem húsz év múlva az emberek azt mondják majd, hogy jó fülem volt a jó dalokhoz, hogy találtunk néhány jó elĹadót, és kiadtunk néhány jó lemezt. Ennyi, tényleg.
A Client-et gyakran az electroclash szcénába sorolják, és Miss Kittin-hez, illetve az Adult-hoz hasonlítják. Ez határozza meg majd a labeledhez szerzĹdĹ elĹadók stílusát is a jövĹben?
Szeretném azt hinni, hogy nem csak elektronikus zenei elĹadokat szerzĹdtetek majd. Mint már említettem, nagyon szeretem a jó dalokat, és mindenféle zene érdekel, úgyhogy nem ellenezném a más mĹąfajú csapatokkal való együttmĹąködést sem. Ugyanakkor természetesen az elektronikus zenéhez értek a legjobban.
Képzelted volna valaha is hogy headline DJ lesz belĹled? Hallhatunk majd Andy Fletcher mix albumot?
Valójában egész sokat DJ-ztem fiatal koromban is, és amikor éttermem volt Londonban, az ottani zenét is mindig én raktam össze. A Client-tel aztán újra elkezdtem és nagyon élveztem, és itt tart most is a dolog élvezem. Sokkal jobban megy, mint reméltem volna. DJ-ként sokkal jobban izgulok, mint amikor csapatban zenélek. Hogy készítek-e mix albumot, azt még nem tudom, de ami azmúlt pár évben történt az mind meglepetésként ért, úgyhogy ki tudja.
A Client-tel való turnézás hogy hasonul a korábbi turné élményeidhez?
A Client-tel turnézni sok tekintetben olyan, mint régen a Depeche-el, 1980-81 körül, úgyhogy a fiatalságom élem újra. A mostani Depeche turnék persze már csak limousine, magánrepülĹ, legjobb hotelek. A Client-tel egy fokkal keményebb, de nagyon jól bántak velünk eddig a szervezĹk, és mindig nagyon jól éreztük magunk.
A Depeche Mode egy mérföldkĹnek számító csapat, annak köszönhetĹen ahogy használtátok a legújabb zenei technológiákat, például a sample-eket a 80-as években. Manapság, hogy egy laptoppal bárki elektronikus zenéket készíthet, elképzelhetĹ hogy elĹadók hasonló hatással legyenek a zenei szcénára?
Igen, elképzelhetĹ, de megint azt kell megemlítenem, hogy az emberek néha túl nagy hangsúlyt fektetnek a hangzásokra, holott a legfontosabbak a dalok. Ezt mondom a fiatal csapatoknak is, hogy próbáljanak a dalírásban fejlĹdni, és hagyják, hogy a zene és hangzás magától, természetes ütemben kövesse azt. Bármilyen csapat képes saját hangzást és stílust teremteni. Persze amikor mi tettük ezt, fogalmunk sem volt róla, csak most, húsz év távlatában, ahogy visszatekintenek az emberek, mondják azt, hogy mi valami igazán fontosat alkottunk. Amikor történik, akkor az ember csak megpróbálja azt csinálni, ami természetesen, magától jön.
Szerinted a Client-tel és a Toast Hawaii-al kapcsolatos tapasztalataid milyen hatással lesznek a következĹ Depeche Mode albumra?
Remélem, hogy mindaz a tapasztalat, amit én a fiatal Client-tel, a lemezkiadómmal és a DJ tevékenységemmel szereztem, Dave és Martin pedig szólóalbumaik készítése során, összadva egy még jobb, sokkal érdekesebb Depeche Mode album elkészítését teszi lehetĹvé. Szerintem mindenki ezt reméli.
Ha lehetĹséged lenne bármely mĹąvészt, jelenkori vagy múltbeli, szerzĹdtetni a Toast Hawaii-hoz, ki lenne az?
The Beatles? The Rolling Stones? Depeche Mode? Cure? New Order? Elég?
Te egyaránt voltál már és vagy, popsztár, étteremtulajdonos, kiadó tulajdonos és DJ. Van-e olyan álmod vagy ambíciód amit szeretnél még teljesíteni?
Ehhez a listához hozzáírhatjuk még azt is, hogy apa. Természetesen ez a legfontosabb, a többi is fontos de a család mindenek felett áll számomra. Nincs igazán ambícióm, a dolgok csak úgy jönnek, de nagyon hálás vagyok amiért lehetĹségem nyílt ennyi különbözĹ dolgot kipróbálni az életembe, és csak remélem, hogy ez folytatódik.
www.fletcher.szigeteventshall.hu