Pulzar

Cikk

MĹąvelődjünk zenéből 6. - Hangmintázás mágikus hurokban

Létrehozva 2004. június 30.
Stílus Breakbeat, Drum and Bass, House, Tech-house, on, 2-step, 80, Acid, Acid Jazz, acid techno, Acoustic, afro, afrobeat, alter, Alternative, Ambient, Ambient, Art rock, balearic, Bass, bass House, bass music, Bassline, beat, Big Beat, Big Beat, Blues, Bootleg, booty, break, Breakbeat, Breakbeat, Breakbeat, Breakcore, Breaks, Breakbeat, Brit Pop, brokenbeat, brostep, Chicago House, Chill, Chill Out, Chip Tune, classic techno, classical, Club, Cold Wave, Coldwave, Dance, Dancehall, dark techno, Darkambient, Darkpsy, Darkstep, Darkwave, Dubstep, deep, deep ambient, Deep House, deep tech, deep techno, deep trap, Deep-House, deep-techno, deepdisco, Deephouse, Detroit Techno, digital, Disco, Disco Funk, disco-funk, disco-house, Discopunk, Downbeat, DownTempo, Drum &, Drum & Bass, Drum &, Drum and Bass, Drum and BassAcid Jazz, Druma and Bass, Drumandbass, Drumfunk, drumstep, Dub, Dub Personal, Dub Tape, Dub Techno, Dub-Roots, Dubstep, dubtechno, easy listening, EBM, eclectic, EDM, egyéb, EHouse, electornica, Electro, electro house, electro-funk, Electro-house, Electro-Trash, Electroacoustic, Electroclash, Electronic, electronic pop, Electronica, Electronika, Electroswing, Elektro, Elektro-pop, ELEKTRONIKA, Emory, Emotronic, és azt jobb minőségben, és elküldjük a kívánt képet! :), Ethno, Etno, Euro-Trance, Eurodance, Experimental, Experimentel, exprimental, Fidged, fidget, Fidget electro, Fidget house, Firedog, Folk, Full-on, Funk, Funk’N’Bass, Funkbreak, Funky, future, future house, Gabor Kraft, Garage, gasztro, Getto, Getto Funk, Ghetto, Ghetto Funk, ghettofunk, Ghettto Funk, Glitch, glitch hop, glitchop, Goa, grime, Groove, GrotX, Ha megtalálod magad valamelyik fotón, Hands Up, Hard Techno, Hard-trance, Hardcore, Hardstyle, Hip hop, Hip-hop, Hiphop, Hose, Hosue, HOT X, Houe, House, House Music, House0, Housebreak, HouseDeep House, HouseDownTempo, IDM, Improvisation, Indei, Indi, Indie, Indie Dance, Industrial, Inward Phase, Jazz, Jazzy House, Jumpstyle, Jungle, Killer, Latin, Live, Lo-Fi, Lounge, Manipulator DJ's, Mashup, melodic house, microhouse, midtempo, Minimal, minimal funk, Minimal Techno, minimal-funk, MinimalDub, Modern classical, Moombahton, mumbathon, Mushup, nagyobb méretben is szeretnéd letölteni, New Wave, Noise, Nora Matisse, Nu Beats, Nu Disco, Nu Funk, Nu Jazz, Nu JazzBreakbeat, Nu Rave, Nu-disco, Nu-Jazz, NuDisco, oldskool hardcore, on, performance, Poli, Pop, Popstep, Progressive, Progressive Goa, Progressive House, Progressive HouseDeep House, Progressive Psy, Progressive Psytrance, Progressive Trance, psy, Psychedelic Trance, psybient, Psychedelic Trance, psybient, Psychedelic, psychedelic jazz, Psychedelic Rock, Psychedelic Techno, Psychedelic Trance, psybient, Psychedelic, Psychedelic Trance, psystep, Psytech, Psychedelic Trance, Punk, Puppetz, r'n'b, Ragga, Reggae, Rap, Rave, Reggae, Rnb, Rock, RockDiscopunk, rockstep, roots, Rootsrock, Rub-A-Dub, SanFranciscoBeat, Sanzon, Sergio, Ska, Slide, Soul, Speedgarage, Steppa, Synth-pop, Synthwave, Tech, Tech-house, Tech-funk, Tech-house, Tech-house, Tech-house, Techno, Techno Punk, TechnoAcid Jazz, Technodelic, TechnoHouse, Techno, Tradicional Goa, Trance, trap, trapstep, Trash, Tribal, Trip-hop, Trip-hop, Tropical, Twerk, Twostep, underground pop, vocal house, Warped Destruction, Wonky, World
    0.00

MĹąvelődjünk zenéből 6. - Hangmintázás mágikus hurokban

Akik elfogadják a technót, úgy vélekednek, hogy az az egyenlő esélyek
kultúrája. A technó egalitarizmusa nemcsak a táncparketten
megvalósuló egyenjogúságban nyilvánul meg, hanem mindenekelőtt
abban, hogy a technozene készítése nem kötődik professzionális
stúdiókhoz – tökéletesen elegendő hozzá egy lakás és egy viszonylag
egyszerű berendezés, amely néhány ezer dollárért beszerezhető.
Hagyományos hangszerek (a mikrofonon kívül) gyakorlatilag nem is
használatosak. Nincs szükség sem különleges paraméterekkel
rendelkező erősítőberendezésekre, sem bonyolult keverőpultokra vagy
soksávos magnókra.

Technó – a jövő kultúrája
(legalábbis ami a közeljövőt illeti)
W. J. Bockie és D. J. Fever



A technozenét, úgy, ahogy van – a szerzők stílusától és ízlésétől függetlenül – gépek és automaták segítségével generálják. A technoid instrumentárium alapja általában néhány számítógép. Hozzájuk csatlakozik egy keverő, egy sequencer vagy számítógépes sequencerprogram, sampler, szintetizátorok, dobgép és esetleg még valamilyen mikrofon, illetve 2–3 mágneses meghajtású lemezjátszó. A sequencer, az a berendezés, amellyel a technó kiegészítette a hagyományos stúdiók keverőasztalát, létezik különálló készülék és számítógépes program formájában is. A technó „előállítóinak” körében az Atari márkájú számítógépek használata a legáltalánosabb, a legnépszerűbb sequencerprogramok pedig a Cubase és a C-Lab (a Macintosh komputerek jelenleg drága stúdióberendezések, lassan konkurensükké válik az Amiga, és a zenei szoftverek dolgában eddig hátul kullogó IBM szédületes gyorsasággal hozza be lemaradását). A sequencer olyan berendezés, mely számítógépes „midi” rendszeren keresztül irányítja a teljes technoid hangszerarzenált (dobgépet, szintetizátorokat és a samplert, amelyről később még lesz szó), meghatározza, hogy e berendezések melyik és hány bemeneti hangcsatornája jusson el a keverőbe. Következik a keverő: szabályozza a hang akusztikai minőségét (hangerő, magas és mély tónusok), majd továbbítja a hangot a hangfalakhoz, illetve – ha házi stúdióban folyik a dolog – egy olcsó számítógépes magnetofonba: a DAT-ba (Digital-Audio Tape). A DAT által ily módon számítógépes szalagra rögzített felvételt már csak el kell vinni egy lemezcéghez (vagy alapítani egy saját céget), és várni az eredményt. A technozenei műhelyek alapvető eljárásmódja a samplingtechnika (sample: minta). A hangminták összekeverése hasonlóan történik, mint a képek egymásra montírozása számítógépes szkenner segítségével. A samplernek nevezett számítógépes berendezéssel (a legolcsóbb körülbelül annyiba kerül, mint egy rendes bicikli) a zenész a hallható világ tetszőleges fragmentumát (akár negyedórányit is) képes nagy pontossággal kiszűrni. Ezek általában más zeneművekből vett mikroidézetek vagy mikrofonnal felvett zajok a civilizációból, illetve a természetből. A sampler+sequencer összeállítás a technozenében általában kiegészül a régi többsávos magnóknak egy mai változatával, amely azonban összehasonlíthatatlanul jobb adottságokkal rendelkezik. A samplerbe bemenő hangokat tehát sokféle átalakításnak lehet alávetni: meg lehet változtatni az akusztikájukat (visszhangosság, echo stb.), hangzásukat (hangszín, kompresszió stb.), fel is lehet gyorsítani, vagy éppúgy lelassítani (a hangmagasság megtartásával), vagy a hangmagasságot változtatni úgy, hogy az eredmény végül már semmiben sem hasonlít az eredeti jelre. A sampler lehetővé teszi a választott hangzó részletek multiplikációját. A technozenében legelterjedtebb samplingfunkció a loop (hurok), mely végtelen sokszor játssza le ugyanazt a zenei részletet, úgy, mint amikor ugrik a tű a lemezjátszón. A loop technoid körökben kultikus szó. Több mint a sampler egyik számítógépes effektje a sok közül: a hanganyag szerveződésének elve, és egyúttal az emberi tudat alapvető reakciójának képlete is, mellyel az az „összehurkolt” zenére reagál. A preparált és preparálatlan hangszegmentumok egyaránt előállíthatóak már a komponálás során egy hagyományos klaviatúrán. A sampler képes minden egyes bemenő hangot tetszés szerint átalakítani. Ha tehát egy előre elkészített samplingprogramot összekapcsolunk egy samplingimprovizációval, egy csettintés alapján egész koncertet csinálhatunk „csettintésszólóra” és „csettintő szimfonikus zenekarra”. A sampler előnyei közé tartoznak a szintetizátorhoz képest határtalan hangzásbeli lehetőségei, azaz a megmintázott hang modifikációját kísérő előreláthatatlansági tényezők


Lóky Tamás fordítása

Archív partyajánlók

Kapcsolódó cikkek

© 2001–2024 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó