Pulzar

MĹąvelődjünk zenéből 11. - Az analóg imádata...

Az analóg imádata és a digitális elutasítása:

Mi van még a sequenceren és a sampleren kívül? Dobgép és
szintetizátor. Különösen az előbbi, ugyanis – ahogy már említettük – a
technó alapja a ritmus. Mivel pedig, amint megtanul valaki ütősökön
játszani, rögtön megnyilvánul hajlama a variációra, célszerűbb a dobost
lecserélni egy programozható automatára.

Ilyenfajta automaták ezerszámra akadnak, de a technozenészek csak néhány típushoz nyúlnak (pl. a Roland TR 808-as és 909-es). A választék nem túl nagy, mert ennek a néhány tízezer elektromos hangszeren játszó zenész által megtalált mély és karakterisztikus hangzásnak a reprodukálása nagyon nehéz feladat elé állítja a zenei berendezések egyre újabb generációinak gyártóit. Akár a biológiai evolúció esetében, a természetnek időbe és sok-sok próbálkozásába telik, hogy létrehozza az élőlényeknek azt az értelmes faját, amely aztán kitart évezredekig. A technóban használatos ütőhangszerek különleges hangzása pedig az afrikai ütősökhöz való hasonlatosságuknak köszönhető. A legfontosabb a dobverő lüktetése (bass drum), lehetőleg olyan tempóban, hogy annyira felgyorsítsa a szívverést, amennyire az az epileptikus és transzállapotban szokott lenni. Hasonló a helyzet a szintetizátorokkal is, mint a dobgépekkel. Roland TB 303-as, MC 202- es, és SH 101-es, a Moog, az Oberheim és a Korg cég monofon modulátorai, mindenféle fura zajgenerátor, lehetőleg ezüst vagy arany színben. Tulajdonképpen csak ezek a gépek játszanak szerepet. Ezek a modellek nem térnek el egymástól különösebben sem áruk, sem programozási lehetőségeik tekintetében, kizárólag csak hangzásukban. Ugyanúgy, ahogy a régi zene előadóinak körében többre tartanak egy tizennyolcadik századi lantot, mint egy új hangszert maximálisan felsrófolt paraméterekkel, a technozenészek körében is egyre magasabb áron kelnek el a régi hangszerek! Azzal a különbséggel, hogy egy régi hangszer ebben az esetben legfeljebb harminc évvel ezelőtti modell. Különösen kényesek ezen a téren az acid technó nevű irányzat (lásd később) képviselői. Ezeknek a zenészeknek kutatásaikban egészen az „arany ’60-as évekig” kellett visszanyúlniuk, hogy megtalálják a nekik megfelelő, új „hangzássavanyítót”. A technozenészek körében az új technológiának csak akkor van esélye az elfogadtatásra, ha az a régi lehetőségeit fejleszti tovább, nem csorbítva annak sajátos erényeit. A távolságtartás az újdonságokkal szemben nemcsak a „régi hangszerek” iránti előszeretetben nyilvánul meg, hanem legalább annyira a kompaktlemeztől való idegenkedésben is. A számítógépes hangrögzítést és -átalakítást szükséges rosszként kezelik, és olyankor használják, amikor a régi technika nem megbízható – például a hang samplerrel való megmunkálásában (a zenészeknek ma már CD-n kiadott hatalmas „samplingikon”-kollekciók állnak rendelkezésükre, melyek a számítógépes formatervezők által használt, előrajzolt, grafikai mintakészletekre emlékeztetnek), vagy a felvételek kereskedelmi terjesztésében. A műértő technozenei gyűjtemények többnyire azonban analóg rendszerű felvételekből állnak. A stúdióban, a diszkókban, a koncerteken a DJ-k legszívesebben vinillemezekkel dolgoznak. Ez a furcsa konzervativizmus onnan ered, hogy az analóg hangrögzítés – ami szó szerint analóg formája a hangok leképezésének – sokkal tökéletesebb, mint a számítógépes-digitális hangrögzítés. A hang digitalizációja „megnyirbálja” például az ún. harmonikus tónusokat és a szintúgy a technozenében lényeges, a már nem hallható infrahangokhoz közeli (de tudat alatt érzékelhető), nagyon alacsony frekvenciájú hangok tartományát. A technozenében, melynek alapja a cizellált hangzás, ilyenfajta rezignáció elfogadhatatlan. Az Iridial Disc (egy ismert technozenei lemezkiadó) által elterjesztett népszerű szlogen: Analog adored, digital deplored, vagy az egyik jelentős londoni lemezkiadó neve: Save The Vinyl! (Óvd a vinilt!) a technostílus nonkonformizmusáról árulkodik.


Technó – a jövő kultúrája
(legalábbis ami a közeljövot illeti)
W. J. Bockie és D. J. Fever

Lóky Tamás fordítása.

Megjelent: Techno – Kultura przysz3ooci címen lengyelül 1995-ben
(Brulion, 27: 99–127).

Archív partyajánlók

Kapcsolódó cikkek

  • A38 Colours – Nyári partisorozat az A38 Hajón

    [Friss] Az A38 Colours az A38 Hajó júniusban induló nyári partisorozata, ami a budapesti elektronikus partiélet legfontosabb szervezőbrigádjainak együttműködéséből született. Az A38 két, koprodukcióban megvalósuló sorozatán, a Technokunston és a Decknologyn kívül a Bladerunnaz, a Monkey6, az NVC, a Hairy és Groovejack vesz részt az együttműködésben, a cél pedig igen világos: létrehozni az idény legizgalmasabb nyári partisorozatát, ahol békésen megférnek egymás mellett a különböző műfajok, stílusok. Egyszerre szórakoztató és előremutató, laza és feszes, forró és hűvös: a londoni szcéna legfrissebb irányzataitól a magyar művészeti akadémiákig terjed a skála, élő koncertekkel, live actekkel, lemezlovasokkal, látványos vizuálokkal és a város legjobb hangrendszerével. Három bárpult, éjszaka is nyitva tartó étteremterasz, légkondicionált koncertterem, langy dunai szellővel hűsített tetőterasz, megújult külső hajóvilágítás, koktélakciók és minden egyéb, ami egy full extrás nyárhoz kell. Ez az A38 Colours, az A38 Hajó nyári partisorozata, minden csütörtök-péntek-szombat éjjel, júniustól szeptember közepéig.
  • Afrojack lavinát indít a Snowattacken!

    A Snowattack egyedülálló a "hazai" fesztiválpalettán és nem csak a különleges helyszín miatt, hanem mert egyszerűen nem lehet beskatulyázni. Náluk a zenei stílusok jól megférnek egymás mellett, legyen az breakbeat, house, techno, R'n'B vagy hip-hop. Egy ilyen rendezvény line up-jából nem maradhatott ki Afrojack, aki garantáltan megrengeti az alpesi hegyeket a lavinaindító Bangduck-kal.
  • T-MOBILE BÓNUSZ FESZTIVÁL 2010 LINE UP

    [Friss] A 2010-es T-MOBILE BÓNUSZ FESZTIVÁL line up-ja órára lebontva.
  • Több technót a Parlamentbe! 2010. aug.20. - Videoriport

    [Friss] Augusztus 20-án alkotmányozó technogyűlést tartottak az Erzsébet téren, ahol a TTP facebook csoportjának tagjai like-jaikkal dönthették el, melyik dj csapat írja a technoalkotmányt. Az eseményen részt vett a Kétfarkú Kutya Párt főpolgármester-jelöltje. Schmitt Pál egyelőre nem reagált.
  • DumDum rossz időben is sár és esőmentesen!!!

    [Friss] Felkészültek a DUMDUM szervezői az rossz időre, lefedik az egész püspökerdőt!!!

© 2001–2024 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó