Richie Hawtin előadó, dj, koncepció-gyártó és zenei nagykövet. A modern elektronikus zene terén kétségtelenül bebizonyította, hogy ő egy igazi újító. Az évek során a jövőbe látás a missziójává vált. Mialatt végig tournézta az egész világot, zenéjének kreatív határait a végletekig tolta ki, miközben a klasszikus detroiti techno feszes, szikár hangzását elképesztően új magasságokba emelte. Már teenagerként teljesen lenyűgözte az a fajta "gépzene", melyet a detroiti-úttörők, Juan Atkins, Derrick May és Kevin Saunderson játszottak. 1989-ben alapította meg a Plus 8 Records-ot, John Acquaviva-val. Detroit-ban kezdtek partikat szervezni, ám ahelyett, hogy örömmel fogadták volna őket, a zárt detroiti techno szcéna kifejezetten elutasította a két kanadai renegátot. Nem adták fel, és a Plus 8 által olyan művészeket kezdtek maguk mellé gyűjteni, mint Speedy J, Daniel Bell és Kenny Larkin. Az Underground Resistance feltámadása mellett ez volt a detroit-techno második hulláma. Hawtin megalkotta saját virtuális Plastikman alter ego-ját: egy vörös és fekete szellemet, melyet a karjára is tetováltatott. Épp mikor a Plastikman szelleme kezdett nemzetközi jelenséggé válni, az amerikai bevándorlási hivatal kitiltotta Hawtin-t az USA-ból illegális munkája miatt. 18 hónapig nem léphetett az országba. Hawtin egyik legnagyobb áttörése a fellépései során alkalmazott "decks and effects" koncepció volt. Az egyszerű dj mixelést kevésnek érezte ezért szettjeibe bevonta a 909-es dobgépet. Az egyszerű mixelési technikát kiegészítette a helyszínen kreált ütemekkel plusz olyan digitális effektekkel, mint a visszhangzás, filterek, flange és késleltetés. Ezek eredményeként Richie Hawtin világszerte "superstar dj"-vé avanzsálódott. A későbbiek folyamán aktívan részt vett a Final Scratch rendszer kialakításában is.
Richie Hawtinaz elmúlt húsz év folyamán minden kétséget kizáróan az elektronikus-zenei szcéna egyik legmeghatározóbb egyénisége lett. Az elektronikus zenére gyakorolt hatása rendkívüli, sikerült elérnie, – s ez csak nagyon keveseknek sikerül – hogy szerzeményeit, munkáit mind az underground rétegek, mind pedig a mainstream techno közeg elismeri.
Valamikor a ’80-as évek végén a közvetlenül Detroit mellet fekvő, de már Kanadához tartozó Windsorban indult útjára ez a páratlan karrier. Hawtin az Underground Resistance művészei által fémjelzett ’The Wizard’ rádió adásait hallgatva kapta az első impulzusokat az akkor hőskorát élő techno felől. 1990-ben az ugyancsak kanadai John Acquaviva-val megalapították az azóta legendássá vált Plus 8 kiadót, melynél a későbbiek során olyan előadók munkái jelentek meg, mint Kenny Larkin, Adam Beyer, Daniel Bell, az LFO, vagy az itt bemutatkozó, holland Speedy J. A kiadó beindításával párhuzamosan készítette el első saját zenéit ’FUSE.’ álnév alatt, hamarosan azonban nevet és identitást változtatott: megszületett Plastikman és az azóta védjegyévé vált piros-fehér táncoló szellem.
A korai ’90-es években FUSE-ként még a keményebb és gyorsabb repetitív hangzást preferálta. A Plastikman néven készített munkáit már jóval minimalistább világ jellemezte, hipnotikus loopokkal, a lehető legkevesebb változtatással és absztrakt hangokkal vegyítve. Ebben a felfogásban készült el 1993-as debütáló albuma a Novamute és a Plus 8 kiadásában megjelenő ’Sheet One’, amit egy évvel később az azóta techno-alapművé nemesedő ’Musik’ követett, ugyancsak az előbb említett két kiadó zászlaja alatt. Ezután négyévnyi viszonylagos hallgatás következett, melyet 1998-ban a ’Consumed’ és az ’Artifakts (BC)’ albumok törtek meg. Ha megtörték egyáltalán... Hawtin ugyanis a korábbiaknál is jóval letisztultabb, szinte a csend határát súroló, forradalmi hangzású kompozíciókkal állt elő. A két mestermű megjelenése után ismét félretette Plastikmant, és a zenekészítés helyett, a lemezek pörgetését helyezte előtérbe. Ennek gyümölcseként jelent meg 1999-ben a zseniális ’Decks, EFX & 909’ mixalbuma. A címben a ’Decks’ a három lemezjátszót, az ’EFX’ az effektgépet, a ’909’ pedig a dobkomputert jelöli. Hawtin ezzel lemezlovasként is beírta magát a techno nagykönyvébe. Korántsem volt azonban vége a sikertörténetnek...
Az elsők között tesztelhette a Stanton cég által 2001-ben piacra kerülő Final Scratch rendszert, melyet segítségül hívott következő mestermunkájához, a ’DE9: Closer To The Edit’-hez is. Ezen a mixen 300 elképesztő loopot, ütemet és hangot, valamint 70 különböző tracket vegyített egybe három lemezjátszó és a Final Scratch-technika felhasználásával.
2003 őszén – ezúttal ötévnyi szünet után - újra teljes hosszúságú albummal jelentkezett Plastikman. A ’Closer’ névre hallgató albumot egyik akkori interjújában Hawtin a legszemélyesebb művének nevezte. A tíz számot tartalmazó lemez stilisztikailag a ’Consumed’ folytatása, de talán még annál is jóval kifinomultabb, letisztultabb.
A következő eseménydús esztendő 2005 volt, mely harmadik mixlemezével a ’DE9|Transitons’-ban csúcsosodott ki. Richie most sem hazudtolta meg önmagát, a 21 különböző szegmensből álló mixen nem kevesebb, mint 208 tracket használt fel a szokásos technikai repertoárjával felszerelkezve. A mix mellé egy DVD is járt, aminek az anyagát a 2005. márciusában lezajlott mannheimi Timewarp fesztiválon rögzítettek.
2006-ban igen nemes felkérésnek tett eleget, hiszen a Torinóban megrendezett, 20-ik Téli Olimpia megnyitó ünnepségére komponálhatott egy zenedarabot. Ugyanebben az esztendőben a berlini Electronic Beats magazin kiadásában újabb DVD megjelenést jegyez, a ’Pioneers Of Electronic Music – A Documentary Film About Richie Hawtin’ névre hallgató összegző, retrospektív dokumentumfilm Richie életét és munkásságát tárja a rajongók elé.
Az elmúlt néhány évben ismét felélesztette a Plastikman legendát. Elsőként a M_nus-on elindította a ’Nostalgik’ sorozatot, melynek kiadványaira régebbi, de eddig csak a polcon porosodó anyagok kerültek fel, majd pedig idén tavasszal hosszas várakozás után végre élőben is újra színre lépett Plastikman. Richie egyik kedvenc terepe, a Timewarp fesztivál adott helyt a vadonatúj Plastikman Live show premierjének, mely a rajongók legnagyobb örömére egy nagyszabású turné kezdetét is jelentette. A jelenleg is zajló világturné mellé a hírek szerint a M_nus jóvoltából hamarosan egy "brutális", nem kevesebb, mint 14 CD-t és DVD-t tartalmazó Plastikman megjelenés is kapcsolódik majd 'Arkives 1993-2010' címmel.
https://soundcloud.com/richiehawtin
© 2001–2024 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó