1998-ban Dave Tipper kiadójához, az electro nuskool breaks meghatározó alkotóműhelyéhez, a Fuel-hoz igazolt, ott jelentette meg első breakbeat-tempójú albumát 'Idiots behind the Wheel' címmel.
Ezt máig legmeghatározóbb, viszont legnehezebben emészthető anyagának tartják. Hangulatában a sötét tónusok, a széttördelt ritmikák, a hiphop mentalitású szempler-használatát és hatalmas térben elvesző rekedtes jazz trombitaszólók, zongorafutamok jellemzik. A terjesztés hibájából az album sajnos méltatlanul eltűnt a süllyeszőben, közforgalomba kerülő viszonylag kevés eredeti nyomása gyűjtők keresett relikviája.
Több év telt el a pályáját majdnem kettészelő csalódás után, mely során a zenétől eltávolodva kocsmárosként kereste a kenyerét saját pubját igazgatva. 2001-2 tájékán Adam Freeland rántotta vissza a zeneiparba, albumszerződést, teljes jogú kiadói tagságot és több maxit ajánlva. A Marine Parade kiadásában látott napvilágot 2002-ben Ils második szerzői albuma a ’Soul Trader’, melyről már az első kislemez hatalmas sikert aratott. A ’Next Level’ című partihimnusznak köszönhetően - amit a Nike, az Orange és a Playstation is reklámaláfestéseként választott - Ils hangzása egészen új rétegekhez jutott el. A ’Music’ Evil Nine-féle átdolgozása pedig elindította a sokakat megosztó, mindenkiből heves érzelmeket kiváltó rock korszakot - Adam Freeland egészen máig tartó vesszőparipáját. Ezidőtájt kezdett Dj-zni, hogy élőben is reprezentálhassa zenéjét: Magyarországon 2002-ben járt először és máig utoljára, amikor a Pecsában reccsentett oda hatalmasat a ’Rekviem egy álomért’ főcímdalának igazán basszusnehéz átdolgozásával…
Ezek után újabb LP készítésébe fogott a Marine Parade számára, mely 2004 nyár végére lett teljes. Az akkoriban váratlanul terjesztési problémákkal szembesülő, majd a megmentés érdekében hirtelen csődöt jelentett kiadó ekkor már nem tudott garanciákat adni Ilsnek az anyag kiadására, aki egy három hónapos depressziós időszak után váratlan ajánlatot kapott. Mivel korábbi Y4K mixalbuma nyomán jó kapcsolatot ápolt a Distinct'ive Records-szal, azok lecsaptak a lehetőségre és felajánlották a friss 'Bohemia' gondozását. Ugyanezen év karácsonyára már ennél, az egyik legnagyobb elismertséggel rendelkező labelnél találta magát.
Ezen az albumon Ilian folytatja kalandozását a breakbeat változatos hangulatai között, visszatérnek a saját maga megszólaltatta gitár-, a jazzes, nyers és élő dobtémák, de mindezek felett ott lebeg a rá oly jellemző harmonikus, varázslatos dallamvilág. És miért a címválasztás? Utazásai során szeretett bele a kelet-európai blokkba (2002-ben járt Magyarországon is), így ez az album egyfajta tisztelgés a régió és művészete előtt. Innen származik a közreműködő énekesek néhánya is, mint a bolgár duó, Desi és Roni, vagy Plavka, aki egy évtizeddel ezelőtt Jam & Spoon 'Right In The Night' slágerét énekelte fel. Mellettük ott van még a londoni indie énekes (a Bee Stingsből) Val, a grime szcénában tevékenykedő MC Wonder, valamint az r&b vokalista, Rhalia. Az egyik szám még barátjától, a néhai Stevie Hyper D junglista mc-től is tartalmaz hangmintákat. A 'The World Is Yours' így tehát tisztelgés egy drum and bass harcos emléke előtt.
A ’Bohemia’ 2005 májusában került a lemezboltok polcaira, azóta számos remix maxi látott róla napvilágot, többek között Santos és Adam Freeland remixével. A Tipper ’Surrouonded’ térhatású zenei albumával már megismert MyUtopia Recordings, az előző album kiadási jogainak amerikai tulajdonosa időközben ezen a nyáron rukkolt elő a ’Soul Trader’ 5.1-es surround hangzásra kikevert speckó változatával. Az év három másik fontos állomása a DJ Icey, majd a Nubreed prezentálta patinás Y4K mixsorozaton, valamint a Marine Parade monumentális retrospektív válogatásán való szereplés.
Az utóbbi másfél év viszonylagos csendjében azért készített vagy hat remixet, például Atomic Hooligan, Santos és Future Funk Squad számára, valamint most októberben jelent meg a The Who ’Baba O’Riley’ című dalának hivatalossá tett bootlegje, egy eddig önállóan kiadatlan saját nótával párban.
A ’Bohemia’ fenntartotta azt a lécet, amit rajta kívül a breakbeatben kevesek voltak képesek megugrani. Bár az elektronikus zenészekre jellemző útkeresés, progresszív törekvések Ils kiérlelt, mára megállapodott stílusában nem lelhetők fel, zenéje mégis időtálló marad egyedi atmoszférájának és táncparkett-kompatibilitásának köszönhetően. S mindezt ő csendben, személyiségéhez méltó felhajtások nélkül teszi, amit a szakma főhajtása sosem kerül el. Ez a háttérbe húzódó attitűd egész munkásságára rányomta bélyegét, végig hányattatva neves breaks kiadók egész során a jelenlegi otthonáig. Reméljük az eddigi alkotási ciklusától kissé gyorsabban, talán jövőre találkozhatunk újabb egészestés zenei csodájával…
Szőcs Gergő – Breakbeat.hu
Néhány mondat Loid tollából származik.
© 2001–2024 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó