A Korai Örömtől Fatboy Slimen keresztül a proghouse-ig
Mikor és hogyan kerültetek kapcsolatba az elektronikus zenével?
Villa: Tuti, hogy mindhármunknak ugyanaz lesz a válasza erre a kérdésre: "Lekeveredtem egy goapartira."...haha.
Plasma: Nem, dehogy. Én például először rockzenét hallgattam...
Rokker voltál?
Plasma: Nem, azért az nem. A grunge-ot szerettem, a Nirvana-féle vonalat. Aztán jött a Másfél, és a Korai Öröm-féle igencsak repetitív zene, az ő koncertjeikre már rendszeresen lejártunk. '95 környékén az FMK-ban, az Orczy-kertben, meg efféle helyeken voltak a bulik, de a koncertek után mindig rögtön leléptünk, a partit már sosem vártuk meg, azt gondoltuk, az már azért nem jönne be. Csak később, úgy '96-'97 környékén esett meg először, hogy az egyik Orczy-kertes koncert utáni partin ottmaradtunk. Akkoriban már ismertük egymást Fungussal. Acidparty volt, emlékszem Titusz, Tadeusz és Naga játszottak. Mi egyszerűen csak ott ragadtunk, csak néztünk, aztán rájöttünk, hogy tyűű, ez jó!
Mégis hogy jött, hogy nektek lemezeket kell vennetek? Mi volt, ami motivált?
Plasma: Akkoriban sokat buliztunk a Czigány Danival (Longman), és egyszer csak kitaláltuk, hogy meg kéne nézni ezt a dolgot a pult másik oldaláról is. Úgyhogy elkezdtünk bakeliteket venni, és otthon tanulgattunk keverni.
Fungus: Én azt hallottam, hogy a didzséknek sokkal több csajuk van, és ezért...haha.
Villa: Engem '98 környékén elvittek egy törökbálinti buliba, nem goa volt, hanem Tilos Rádió parti, mindenféle stílussal. Ez volt életem első partija, persze akkor még eszembe sem jutott, hogy DJ legyek. Ez csak később jött, úgy 2000 környékén, mikor a bátyámmal elkezdtünk házibulikat rendezni. Egy szomszédos családi házat béreltünk ki, de volt két buli a későbbi Chakra klub pincéjében is. Rendezvénynek azért ezeket nem nevezném, de komolyabb házibulik voltak: volt büfé, szereztünk rendes hangcuccot, stb. Aztán kitaláltuk, hogy nem fogjuk bérelni a technikát, mert annál ezt mi komolyabban gondoljuk, úgyhogy vásároltunk két darab Gemini XL 100-as lemezjátszót és egy keverőt. Ebben az időben történt, hogy egy barátom, Nemo, aki már DJ-zett egy ideje, hozzám költözött a lemeztáskájával együtt. Aztán elkezdtem próbálkozni...
Fungus: Én is szereztem magamnak két lemezjátszót és egy kis keverőt, onnantól mi is otthon gyakoroltunk. Sokat.
Milyen zenéket kezdtetek el játszani?
Plasma: Az első lemezem egy dub bakelit volt, igaz, nem pont ilyen zenét akartam játszani, erre a lemezre rábeszéltek. Nem bántam meg, de később inkább bigbeat lemezeket vettem. Jött aztán egy Fatboy Slim-kattanás, Titusz akkoriban folyamatosan ezeket a számokat játszotta, sikítva ugráltunk rájuk a bulikban, aztán nagy nehezen meg is szereztük őket.
Acid nem volt?
Fungus: Dehogynem. Acid, elektro, techno, breakbeat, bigbeat...ezeket mind játszottuk. Volt néhány fellépésünk a Jailhouse-ban, a Várbarlangban, és a Trafóban is. Aztán egyszer csak jött a goa.
Úgyhogy elkezdtetek goát keverni...
Villa: Én alapból azt kevertem, mert a Nemonak psytrance lemezei voltak. Magamtól inkább trance-eket vettem, régi Platipus kiadványokat, stb.
Fungus: Én akkortól számítom magam "goás"-nak, amikor '99-ben lementünk Plasmával a Solipse-ra, Ozorára. Nem volt pénzünk beugróra, úgyhogy bemásztunk, átmásztunk néhány dombon, aztán megláttuk a több tízezres tömeget. Valami teljesen új, más világ fogadott ott minket, ez egy elég meghatározó élmény volt. Számomra a legmaradandóbb zenei élmény innen a Mikedog nevű előadó volt. Az egyik első angliai psytrance kiadó, a Planet Dog volt az övé, azóta sajnos eléggé eltűntek. Az Etnica előtt játszottak, valami olyan zenét, amit csak a legdurvább Man With No Name számokhoz tudnék hasonlítani, nagyon bejött. Mint ahogy utána az Etnica is, akik akkoriban úgy néztek ki, mint valami másodosztályú pornószínészek...haha.
Plasma: ...és most is, egyébként.
Rádió, klub, house
Hogy jöttetek össze végül mindhárman?
Villa: 2000 környékén történt, akkoriban, amikor elkezdtem rádiózni. A webrádió, amit üzemeltettem, Magyar Goa és Pszichedelikus Trance Netrádió névre hallgatott, az volt a fő koncepció, hogy goabulikat veszek fel, és később a partik hanganyagát közzéteszem a neten. De volt néhány műsorunk is, az egyik ilyenbe jött be Plasma először játszani. Az első buli, amin együtt zenéltünk egy Trip to Everest fantázianevű goaparti volt, Csepelen, a Dunaparton. Dolphinnak kellett volna játszania, de nem volt pickup a lemezjátszókhoz, úgyhogy el kellett mennie érte. Plasmánál volt egy tű, nálam meg "véletlenül" volt egy CD-játszó. Beálltunk a pultba back to backezni, Plasma tolta az egyik lemezjátszóról, én pedig a CDJ-ről. Az első komoly állomás viszont, ami összehozott bennünket mindhármunkat, az a Chakra Club volt. 2002. október 16-án volt a nyitóbuli, bár akkor még igencsak kezdetleges állapotban, mondhatni irodaként funkcionált a helység...
Fungus: Volt két nem túl nagy hangfal, meg egy iszonyat csúnya fehér asztal...
Villa: Persze, de aztán ráismertél volna két hónappal később ugyanarra a helyre?
Ez a saját klubod volt?
Villa: Igen, és egészen 2004-ig működött. A falakat befestettük, kidekoráltuk a helyet, komolyabb technikát tettünk a klubba, csináltunk chill out-ot is, vetítésekkel... Minden héten volt buli, mi voltunk a rezidensek és a magyar psytrance szcéna szinte minden lemezlovasa játszott nálunk, sőt, egyszer a Magnetrixx is fellépett a klubban. Az akkori Chakra-teambe még Gammer és HerQ is beletartozott. Gammer egyébként később, miután a Chakra team feloszlott, a klub pedig megszűnt, szervezett még néhány nagyobb bulit ezen a néven, olyan nevekkel, mint a S.O.N.U.S., DayDin, Genetic Spin... Az ő egyik buliján lépett fel például először Magyarországon D-nox, aki ott és akkor - és azóta is - nagyon nagy hatással volt ránk. Amikor végül bezártuk a klubot, az azt hiszem minden szempontból egy korszak vége volt a számunkra: a goa-korszaké. Innentől kezdve kezdtünk el egészen másféle zenék iránt is érdeklődni, azokat játszani, és egyre kevesebb psytrance-t. Nagyjából 2004 nyarán, a '99-es Ozora helyszínén megrendezett Sonar Plexus Fesztivál idején fogalmazódott meg bennünk, hogy csinálnánk valami, a goaszcénán kívül eső dolgot. Ekkor alapult meg a
Beatspecialists duó, amihez később Fungus is csatlakozott.
Plasma: D-nox nevét mindenképp ki kell emelnünk, amikor nálunk járt, mutatott és adott nekünk egy csomó zenét. Van egy saját projektje is, a D-nox & Beckers nevű formáció, amit a Space Safari-ból ismert Frank Beckers-szel együtt csinálnak. Christiannal (D-nox) jó barátságba kerültünk, rendszeresen tartjuk a kapcsolatot, és mondhatni, az elsők között vagyunk, akik az új zenéit megkapják.
Csak itthon lehetett benneteket hallani, vagy felléptetek már máshol is?
Villa: Voltak külföldi fellépéseink is. Először 2001-ben, még a rádió színeiben játszottam Gak-kal Horvátországban. Később volt egy berlini szilveszteri buli is, amin zenéltem, de ez egy kisebb, zártkörű buli volt. Jártunk Ukrajnában többször is, és hívtak minket szlovák partiszervezők is kisebb-nagyobb bulikra. Ausztriában, Felixdorfban is zenéltünk tavaly egy kétnapos bulin. Itt nagyon pozitívan fogadtak minket, psytrance parti volt, és a közönség láthatóan meglepődött, hogy nem psy-t játszunk, többen oda is jöttek a szett közben kérdezgetni, hogy ez nagyon jó, ez mi?
„Digitális gyerekek vagyunk”
Van valamilyen zenei előképzettségetek, játszotok például hangszereken?
Villa: Egyikünk sem tanult hangszereken játszani, azt hiszem, ehhez mi már túlságosan digitális gyerekek vagyunk.
Fungus: Nekem óriási törést okozott annak idején, hogy nem engedtek fellépni a punk zenekarommal...
Volt egy punkzenekarod??
Fungus: Még a gimnáziumban. Szájharmonikáztam, szájbőgőztem, kanalakat csapkodtam, és üvöltöztem. Nagyjából. Afféle „zenéljünk úgy, hogy nem tudunk zenélni” projekt volt. Volt egy dobszerkó és egy gitár is. Csináltunk egy pár számot, megmutattuk az igazgatónak, de nem nyerte el a tetszését, úgyhogy soha nem léphettünk fel.
Mik a terveitek a trióval?
Plasma: Szeretnénk minél inkább népszerűsíteni a stílust, amit magunkénak választottunk. Mi már a Chakra Clubban is a psytrance letisztultabb vállfaját, progresszív psy-t játszottunk, innen már csak egy kis lépés volt a progresszív house és trance, elektro, minimal, tech-house-vonal.
Villa: Szeretnénk egy rendszeres klubestet összehozni. Március 11-én, szombaton lesz is egy estünk a Mono Clubban, ami már Beatspecialists Night név alatt fut. Ha minden jól megy, kéthetente visszatérő klubestek lehetnek belőle.
Fungus: A jövőben emellett szeretnénk a kedvenc zenészeinket, akiknek a számait is játsszuk, elhívni Magyarországra egy-egy bulira.
Villa: Úgy érezzük, hogy a magyar house közönség a stílusnak egy nagyon kommersz vonalára van rákattanva. A house szóról ma Magyarországon a tömegeknek a legjobb esetben is az a fajta proghouse jut eszébe, amit Lee Burridge, meg John Digweed játszik a legmenőbb klubokban. Rosszabb esetben a lakossági house, ami a dance rádiókból szól, vagy amit a Viva játszik. Van pedig a house-nak egy viszonylag underground, kevéssé ismert, de jóval különlegesebb, kifinomultabb vonala is.
Miben más az a house amit ti játszotok?
Fungus: Sokkal mélyebb és minimálabb, a vokál is kevesebb ezekben a számokban...
Plasma: Szerintem nehéz ezt behatárolni, mert azért vannak átfedések. Van egy csomó olyan zene, amit játszik például sok Global Underground DJ is, és mi is. James Zabiela egyik legutóbbi Top10-ében például két D-nox & Beckers számot is felfedeztünk.
Akkor tehát elvontabb zenéket preferáltok?
Plasma: Ezt sem feltétlenül mondanám. Igyekszünk távol tartani magunkat a nyálas dolgoktól, kerüljük a nagyon sablonos zenéket, de néha azért az is becsúszhat, ha elég jó. A bonyolultabb hangzásokat keressük, lehetőleg minél távolabb a mainstream vonaltól.
Fungus: Mostanában egyre népszerűbb ez a német minimál-house vonal, ezeket a zenéket mi is erőszeretettel játsszuk.
Tudom, a zenészek borzasztóan utálnak stílusokról beszélgetni. Mégis, mit gondoltok, miből alakult ki az általatok játszott zenei világ? Egyesek szerint a deephouse volt a proghouse és progtrance elődje...
Plasma: Szerintem minden mindenből alakul, egyre több stílusból merít egy-egy zene, egyre kevesebb értelme van skatulyákba helyezni őket.
Fungus: Nem is gondolkoztunk ezen. Nem a stílus, inkább a hangzás az, ami számunkra meghatározó, ami alapján egy kalap alá lehet venni a zenéket, amiket játszunk. A lényeg az, hogy hogy szól egy zene, nem az, hogy milyen stílusú. Az alapján választunk lemezeket, hogy melyik tetszik. Azt mondhatjuk: négynegyed alapú tánczenéket játszunk. A mély és a minimál a hívószavak, és néha a retro elemek is befigyelnek. Szeretünk ívben zenélni, ehhez is létszükséglet, hogy sokféle zenénk legyen. A szettek felvezetése mindig mélyebb, minimál darabokkal kezdődik, a végén pedig eljuthatunk a trance-ig, vagy akár technóig is.
„Szeretnénk átjárhatóvá tenni a stílusokat”
Hogyan látjátok, van-e ma Magyarországon olyan terep, ahol ti ezeket a zenéket játszani tudjátok?
Villa: Ha nincs, akkor majd csinálunk!
Goapartikról indultatok, a psy zenéktől a progpsyn keresztül eljutottatok a house-ig. De a mai napig psy partikon játszottatok a legtöbbet, a veretős psy mellett a kisteremben, vagy a buli levezetéseképpen reggel... Azaz egyelőre csak a goa-közönség ismer benneteket. Hogyan terveztek ebből kilépni?
Fungus: Szeretnénk átjárhatóvá tenni a stílusokat. Felrázni az egész szcénát, és megpróbálni kiléptetni ebből a tipikusan magyar szeparálódásból. Itt egyelőre nagyon nehéz változatos dolgokat mutatni az embereknek, a legtöbben ragaszkodnak ahhoz az egy stílushoz, amit megszoktak, megszerettek, és nem is kíváncsiak másra. Mi nem teszünk különbséget ember és ember között, számunkra nincsen goás, vagy drámendbézes, vagy technós... Számunkra mindenki partiarc, mi mindenkinek játszunk, lehetőleg minél többféle zenét - akár egy szetten belül is. Szeretnénk stílushatároktól függetlenül a legújabb, legjobb zenéket megmutatni a közönségnek.
Zeneírás?
Villa: Folyamatban van az is. Egyelőre nem árulhatunk el részleteket, bár mindhárman elkezdtünk már foglalkozni a zenekészítéssel, de kezdeti stádiumban van a projekt. Többfelé kacsintgatunk...
Mit gondoltok az elektronikus tánczene jövőjéről?
Fungus: Az elektronikus zenében is megfigyelhetőek azok a hullámok, amik például a divatban is. Visszatérnek régi dolgok, most például a '80-as évek elektró hangzása, pár évvel ezelőtt valami más volt, és pár év múlva megint valami más lesz. Ahogy fejlődik a technika, úgy kerülnek ki jobb és jobb hangzású zenék, de igazán új dolgokat már nem talál ki senki, inkább az eddigieket ötvözi, vagy kombinálja.
Villa: Ami újításnak számit manapság, az a fúzió.
Plasma: Az egész egy nagy massza, melyben megvannak a fő irányvonalak, de ezen belül nagyon sok minden megtalálható és sok a keveredés... Szerintem mindig lesznek új zenék, de azért nagy robbanás már nem várható. Nagyjából kialakult egy hangkészlet, amivel a zenészek dolgoznak, de mindenki folyamatosan kísérletezik, és mindig lesznek új technikák, ezért lehetnek új hangzások is.
A Beatspecialists trió jövőbeni felbukkanásainak helyszíneiről és időpontjairól a www.beatspecialists.hu weboldalon tájékozódhattok.
Szöveg: Hirschl Zsuzsanna