Nem csak a zenei élet kerül górcső alá, hanem a „fater” elképzelése a világról emellett egy exclusive külön erre az alakalomra készített mixel örvendezteti meg a kedves olvasót.
Az interjúhoz készített mixet ITT letöltheted
Hell : Az ifjabb generáció kedvéért és azokért, akik az elmúlt 17 évet száműzetésben töltötték kérlek kezdjük a kezdetekkelâŚ
Palotai: 1989-től a Tilos az Á-ban kezdtem el játszani, kőkorszaki körülmények között. Még keverőnk se volt, csak később tudtunk beszerezni egyet. Másfél évig voltam ott és ezután jött a Tilos Rádió, amely az Á-ból indult.
Minden nap este 6tól addig voltunk nyitva, amíg volt ember. Nyitáskor már hosszú sorok kígyóztak a bejáratnál. Később a pincét is kialakítottuk, ott voltak a koncertek. Sok zenekar szinte innen indult, például a Kispál is itt játszott minden pénteken.
H: Ekkor tudatosult benned, hogy dj szeretnél lenni?
P: Igen mert előtte nem lehetett.Ugyanis más rendszer volt. Soha nem gondoltam volna, hogy az én életemben ez meg fog változni.
H: Lázadó típus voltál?
P: Erősen ellene voltam. Részt vettem a szamizdat mozgalomban is. (illegális kiadványok terjesztése a kommunizmusban) A terjesztésben segítettem. Erdélybe is sokat jártunk segíteni. Vittünk gyógyszert, ételt, könyvet mindent ami kellett. 1989âig nagyon sokat jártam ki de utána 2004ig nem voltam.
H: Voltál kint fellépni is. Ha jól tudom ehhez egy igen durva történet párosul⌠Mi az igazság?
P: Igen, életem egyik legjobb bulija és a legborzalmasabb is Csíkszeredában volt.
A valós történet: A színpad mellett nem volt kivilágítva a lépcső és nem láttam hogy hiányzik belöle egy darab és pont oda léptem. Leestem és a térdem fejem nagyságú lett. Még így is játszottam két órát, végül a biztonsági emberek hátán távoztam. Repülővel jöttem Bukarestbe, de mivel igy nem tudok felszállni egyedül a gépre, ezért mondtam nekik hogy ne oda vigyenek. Inkább vigyenek el kocsival a határra és onnan pedig egy barátom majd értem jön valahogy.
Erre ők azt mondták, hogy nem tudnak elvinni a határra, mert arra ők még nem jártak. Ezek után én beértem volna Kolozsvárral is és majd onnan találtam volna valakit. Elindultunk és látom negyed óra múlva, hogy nem Kolozsvár,hanem Bukarest felé mentünk.
Többször kérdezem, hogy miért erre megyünk? Válasz nem jött.Aztán már kiabáltam velük a kocsiban, hogy miért Bukarestbe megyünk. Kiderült, hogy a reptérre visznek.A 200km-t 4 és fél óra alatt tettük meg és lekéstem a gépet. Ültem bent egy padon és kértem, hogy nézzék meg mikor indul a következő. Visszajön az egyik és azt mondja, hogy 4623. A járatszámot olvasta le, mert még soha nem volt a reptéren. Nem volt hely keddig. Ekkor vasárnap volt.
Ezután vissza akartak vinni Csíkszeredára majd másnap a határra. Ekkor már teljesen összeroskadtam és kilátástalan helyzetben éreztem magam. Kértem, hogy nézzenek egy vonatot Bukarestből.Azt mondták nem tudják merre van az állomás,ezért oda se visznek el. Ezek után otthagytak pénz nélkül és fájós térddel. Végül feleségem egy ott élő barátja vitt ki az állomásra és vette meg a jegyem és rakott fel a vonatra.
Amikor legközelebb mentem Erdélybe játszani, a szervezők kérdezték hogy mi volt ez az eset, mert a neten a topicba csak jelszóval lehetett bemenni,nehogy valaki is megtudja hogy mi történt velem.Engem meg végülis azért nem fizettek ki Csíkszeredán, mert a fórumnak hittek és nem a valóságnak.
H: Azóta, hogy vagy a fórumokkal?
P: Azóta sem kedvelem.Ráadásul amióta az internet által kinyílt a világ, az emberek meg beszűkültek. Csak egy nagyon vékony dolog érdekli öket, és a zenében is egy műfajon belül is csak egy bizonyos hangzás. Persze ha minden infót beakarsz gyűjteni az rengeteg idő és energia. Ezért szelektálnak az emberek. Csak nincsenek már olyan emberek, akik ezt szintézisbe hozzák. Összerakják a részekböl az egészet. Én végül is a zenében ezt csinálom.
H: Hogy állsz a dj vs producer kérdéssel?
Nekem a fellépéseim és a családom mellett sajnos nincs időm saját zenék megírására. Sokan ezt úgy oldják, meg( pl. Aquasky , Pendulum ,Stanton Warriors),hogy többen vannak.Az egyik ül a stúdióban és gyártja a zenéket,a többiek pedig mennek játszani.Van olyan is aki a fellépti díjából fizeti azt, aki otthon dolgozik. Mert ma már csak akkor mondhatsz verset, ha te is írod. Ez annyit tesz, hogy azok játszhatnak csak,akik zenét is írnak.Sajnos eltüntek a szelektorok. Holott nem törvényszerű, hogy egy jó producer jó dj is,és persze fordítva is igaz. De most csak úgy lehet bekerülni a körforgásba, ha zenét írsz.Régebben mindenki dj-ként kezdte és aztán lehet hogy zenét is irt.Ma pedig elöször zenét kell írni és csak utána játszhatsz.
H: De akkor ez alól Te kivétel vagy, mert ahogy néztem a nyárra 30-on felüli dátumod van.
P: Igen ,de én is észreveszem, hogy egyre nehezebb. Egyrészt az emberek nehezebben tudnak követni egy dj-t mint egy producert. Én nem tudom mit fog játszani holnap, a producernek viszont van egy kialakult hangzásvilága. Az előadóművészeknél fontos megtalálni a hangodat és a határaidat folyamatosan tolni kifelé és szélesíteni a látóköröd.
Viszont ha átlépsz a határaidon, akkor az már nem te vagy. De izgalmasnak kell lenni 5-10 év múlva is. Ha meghallok egy zenét és nem tudom megmondani ki csinálta akkor az nem jó. A pultban ugyanígy, ha negyed óra után nem tudod megmutatni ki játszik az gond.
H: Hogy állsz a cd-vel? Messze földön híres baketil gyűjteményed van. Amely jó pár ezer lemezre rúgâŚ
P: Igen ez összejött a 17 év alatt,de mostanában sokat játszom CD-röl is,mert a mai világban, ahol ha egy producer a világ egyik pontján délután kész van vele én már este tudom játszani.Mire kijön bakeliten az több hónap. Ennyi előnye van. Aquasky most gondolkozik, hogy áttér cd-re. Ő aztán igazán sok zenét kap idő előtt. Pendulumék rég elfelejtették a bakelitet. Andy C játszik még lemezről.
H: Abletonnal ilyen a viszonyod?
P: Nem használom, kiírom cd-re amit akarok és kész. De igy ki fog halni az eredeti zene. Mert soha nem fogod már hallani az eredetit, mivel akár 4-5 különbözö zenének a részeiböl rakják össze az újat. Viszont még kreatívabb lesz az egész.
H: Sok dolog fogható a netes letöltésekre?
P : A bakelit halála mindenképp. Vannak dj-k akik azt mondják, hogy csak úgy lehet eladni bakelitet, ha arról is játszod a zenéket. Én úgy hívom a mai generációt, hogy download generáció. Mire kijön egy új zene az emberek már rég hallották és letöltötték,de a filmeket is elöbb látják mint amikor bemutatják. Mikor kijött az én mix cd-m akkor azt megvették kb. 5 ezren és letöltötték mintegy 50 ezren,és ez 2000-ben volt. Ma a produceri munka szinte ingyen promóció.
Bele van építve a fellépési díjba.
H: Nyomon követsz más stílusokat is pl: techno, minimal, houseâŚ
P: Mondhatni követem, játszani már nehezebb őket. Nem viselik el a fiatalok a különbözö müfajokat egy bulin belül. Viszont amit szeretnek azt akár egy este többször is szeretnék hallani, sőt inkább egész este azt a néhány számot hallgatnák amit ismernek.
H: Mennyire érzed bebetonozva a helyed a szakmában?
P: Semennyire! Minden évben meg kell találnom újra és újra a közönségem,akik minden évben egyre fiatalabbak. De vannak őspartyarcok is, akik a kezdetek őt ott vannak szinte. Vannak műfajok, ahol 3-4 éve szinte nem is játszom Pesten (d&b bulik pl ).
Az a baj, hogy mindent az irigység irányít ebben az országban. Amíg feltörekvő dj vagy addig mondják,hogy â hú öcsém kurva jó vagy,nyomjad!!Viszont miután jönnek az első sikerek és egyre feljebb jutsz,akkor már mondják is hogy âhúú ember kurva szar vagy !!!
Csak azért zavarnak a netes fórumok mert más nyilvánosság sajnos nincs.Se újság,se folyóirat se tv se országos rádió ami ezzel a szcénával foglalkozna.Igy aztán hiteles informácio sincs.Bárki elhintheti a saját hülyeségét.
A saját oldalamon a www.palotai.hu ân is elkezdődött ez az anyázás és vérszívás. Meg is szüntettem, mert erre nincs szükségem.
H: Akkor mivel magyarázod, hogy ennyire nem szimpatizálnak veled a fiatalok?
P: Talán az irigységgel és hogy ez az ország borzasztóan negatív.Itt valami pozitív dolgot csinálni tripla annyi energia mint másholâŚDe ez nem csak a mi szcénánkban van jelen. Ha megfigyeled például a politikában is ez van.Itt egy választást se megnyer valaki ,hanem mindig a másik elveszíti. Ki tud a másikról minél több mocskos dolgot előásni és kiteregetni. Ma erről szól a politika is. A zenei szcénánk is csak kicsiben. Itt még a promóterek is a saját zsebül ellen dolgoznak,csak nehogy a másik odakerüljön.
Engem nem egy helyről kiszorítottak már, pusztán az irigység miatt.
A Tilos az Á-ból legelsőként,ezután én 2 évig csak a Tilos Rádióban játszottam. A klubból meg ki voltam tiltva.Ezután jött a lemezbolt. Hátul szinte már több lemezt adtunk el mint elől. Persze nekem ott soha nem mondta senki , hogy ki vagyok rúgva csak ellehetetlenítették a munkám.Inkább tönkretették a boltot,csak nehogy mi lemezhez juthassunk. Azóta szinte minden pénzem lemezre költöttem.Pedig ha az Underground ma is úgy működne,ahogy akkorâŚ
H: A Tilos Rádió egy időre való elhallgatatása kinek vagy minek volt köszönhető?
P: Lenyomtak minket többször is,összesen kb 10x kellett leállnunk.Egyszer 2 évre és akkor kapta meg a frekvenciánkat az egykori Est FM, valami ok miatt.Pedig elején mi támogattuk és helyeseltük,hogy legyen minél több rádió is. De nem úgy, hogy minket lenyomnak és 2 évig csak a neten lehet hallani minket,mikor már-már országos sugárzáson törtük a fejünket.Ráadásul azok az emberek csinálták ezt, akiknek a Tilos Rádióban volt műsoruk. Reklám cégeik vannak ezeknek az embereknek. Folyamatosan kérdezték,hogy mikor lesz már reklám a Tilosban. De mi nem akartuk. A reklámpénzek kb 80%-a százaléka a TVk-nél landol.Rádiózni akkor is csak szerelemböl lehetett.Pénzmozgás nincs,csak bartel van és ezt mi már akkor is tudtuk.Úgyhogy mi erre nemet mondtunk.Ök pedig elmentek- ráadásul ezt úgy kommunikálták,mintha mi rúgtuk volna ki öket-majd összeálltak a Pesti Est-el és megcsinálták a saját rádiójukat a mi frekvenciánkon.Ma is azon szólnak.
H: Hogy látod a mai fiatal dj / producerek helyzetét?
P: Elég kaotikus a helyzet. Ahogy kiemelkedsz a közegből, azonnal vissza akarnak rántani és a feljutást úgy képzelik el, hogy aki feljebb van azt le akarják rángatni onnan.Ma már Pesten szinte könnyebben játszik egy buliban az aki a szórólapot tervezi,mint én.
H: Mennyire globális probléma ma a zenei életben a drog kérdés?
P: Mikor nekem ezzel jönnek, hogy az elektronikus zene és a drog kapcsolata ma milyen durva akkor nem árt azt is figyelembe venni, hogy ez miért van így,mivel ez nem csak a zenei életben probléma.
Például a francia körversenyen ( Tour de France ) van olyan hegy, ahová a normál „ zsíros kenyéren” edződött emberek másfél óra alatt érnek fel.Armstrongék pedig 20 perc alatt. Akkor miről beszélünk?Sajnos nem az a kérdés hogy doppingolnak-e,hanem hogy mit.
Az élet is egy Tour de France.
Készítette : Helgert László ( Hell )