Neve: techno. Létrejöttét annak köszönheti, hogy bár az elmúlt évtized
nem hozta vissza a 70-es évek ifjúsági kultúráját (mely a saját
törvényei szerint fejlődött tovább, egyre inkább az alsó középosztály
a kisvállalkozók, McDonalds-os hivatalnokok és félvilági luxusra
aspiráló bűnözők szórakozásává vált), a diszkós-rockos-szimfonikus
inspirációt elég váratlanul mégis a magukénak kezdték elismerni a
civilizációellenes, nonkonformista, egalitárius nézeteket valló csoportok,
akik a primitív folklór és a pszichedélikus szerek iránt érdeklődtek. És
íme, előállt az első olyan alakzat, amelyre eredményesen alkalmazható
az agyonhasznált posztmodernizmus terminus. Ezt az alakzatot ma
technokultúra néven ismerjük.
1988-ban a brit fiatalság péntek délutánonként a nagyvárosokból
tömegesen a környékbeli kisebb településekre vagy ipari körzetekbe
kezdett kiáramlani. Ezek az utazások egy-két napig tartottak. A
közbeeső idő alatt pedig ezrek találkoztak elhagyott
szerelőcsarnokokban, raktárépületekben, vagy egyszerűen a szabad
ég alatt az úgynevezett rave partikon, hogy megszabaduljanak az
egész heti stressztől és frusztrációtól a reggelig tartó táncos
tömegrendezvényeken. A tíz-egynéhány órás szeánszok idején a
hangárok belső terét stroboszkópok és lézeres berendezések fényei
világítják meg, és rögtönzött színpadain tűnnek fel a modern rockzene
eljövendő csillagai. Ezek az előadók Stone Roses, Happy Mondays,
Inspirial Carpets, Jesus and Mary Chain, The Charlatans vagy az
amerikai dready-playboy, Lenny Kravitz (hogy csak a legismertebbeket
említsük) másoktól elég jól megkülönböztethető zenét játszottak,
amely stílusában az amerikai rockzene pszichedélikus hullámához állt
legközelebb a Flower Power és a Haight Ashberry of San Francisco
szabadcsapatának idejéből.
A tengerentúlon az élőben előadott zenék árnyékában 1988-tól a
chicagói és detroiti kis kiadóknál kezdenek megjelenni az erősen
elektronikus, programozott tánczenei újdonságok. A chicagói irányzat
1988-ra rendkívül népszerűvé válik, és a rave-mozgalom kezdi felváltva
használni a house elnevezést, illetve annak brit változatát, az acid
house-t. Nemsokára az ifjúság nyelvében a rave szó az aciddel rokon
stílusú zenékhez kapcsolódó mindenféle tömegőrület
szinonimájaként állandósul.
A rave- és acid house-megmozdulások legnagyobb sztárja nem
valamilyen zenei előadó, hanem egy jelentéktelen kis tabletta, az
ecstasy volt. Ez az új, kultusszal övezett pszichedélikus szer, melynek
hatóanyaga a szerecsendióból kivonható MDMA nevű alkaloid,
villámgyorsan túlszárnyalta az LSD népszerűségét (amely, ha nem tűnt
is el a partikról, a marihuánához hasonlóan visszaszorult a második
sorba), mint ahogyan a klasszikus, egészségre ártalmas serkentőkét is
(kokain és az amfetaminok). Az acid house-mozgalom grafikus
szimbóluma a Smiley lett, ez a 70-es évek lomtárából előásott
ikonogram, mely valamikor a Keep smiling! jelszóval együtt volt
divatban. Az acidmozgalom főbb központjai London és Manchester-
Madchester lettek, hírük pedig villámgyorsan eljutott az öreg
kontinensre, és rövidesen partikra igyekvő autók ezrei torlódtak össze
az Amsterdam, Lyon és Hamburg környéki országutakon.
Amint a rave-parti jelensége kezdett járványszerű méreteket ölteni, az
angol sajtó megkongatta a vészharangot. A The Sunban
megjelent The Evil Face of Acid House című írás és a nyomában
meginduló cikksorozat után a Thatcher-kormány meghirdette e
nemkívánatos jelenség ellen tervezett hadjáratát. Húszezer fontig
terjedő pénzbírságot, fél év kiszabható börtönbüntetést és a
felszerelések elkobzását helyezte kilátásba a rave-típusú
rendezvények szervezéséért és a rendezvényeken való részvételért.
Ürügyül, a nyilvános kábítószer-élvezet mellett, az a tény szolgált,
hogy az illegális rendezvények szervezői kijátszották az
adótörvényeket (az ilyen rendezvények többségére igencsak olcsón
lehetett bejutni). 1990 júniusában látványos rajtaütést hajtottak végre
a Norbur nevű településen tartott Watch this space mottójú partin,
ami 230 ember letartóztatásával és további 700 bíróság elé állításával
végződött. Az acid house körüli, immár hisztéria méreteit öltő
események megkoronázásaként megtiltották a rádióadók számára az
acid szó használatát, a Burtons áruházlánc pedig beszüntette a
Smileyval díszített trikók árusítását, és jelentős mértékben szigorították
a nagy befogadóképességű, lakatlan épületekben való gyülekezés
szabályait. Az intézkedések azonban nem sokat értek, a ? arc az
ingeken átváltozott ?-ra, az acid house-mozgalom szűkebb keretek
közé szorult vissza: klubokba és magánbirtokokra.
A tánctér szűkebbé válása, és ami ezzel együtt jár, a részt vevő
közönség számának csökkenése hatással volt az acidrendezvények
jellegére is: az addigi rave-partikon fellépő zenészek többsége belátta,
hogy nem kifizetődő a klubok közönsége előtt kamarakoncerteket adni,
és felhasználva undergroundos hírnevüket, ambícióikkal a tömegmédia,
a nagyszínpadok és a még nagyobb lemezgyártó cégek felé fordultak.
Technó a jövĹ kultúrája
(legalábbis ami a közeljövĹt illeti)
W. J. Bockie és D. J. Fever
Lóky Tamás fordítása