Uplifting Trance
Főként "elszállós" dallamok és kiállások jellemzik. Sok dallam és hangszer található benne.
Deep Trance
Mélyebb, érzelmesebb zene, a basszus vonal kevésbé hangsúlyos, inkább egyfajta lüktetés. A dallam világ hol nyugodt, hol fájdalommal teli hangokra, hatásokra épít.
Club Trance
A műfaj leginkább mainstreamhez tartozó ágazata ez. A számok gyakran tartalmaznak hatásvadász dallamokat, túlfokozott kiállásokat, elcsépelt bassline-okat. Mégis a fiatalabb DJ korosztály nagy része ilyen zenét kezdett el játszani, ebből fejlődtek tovább saját hangzásuk felé.
Goa- és Psy Trance
Egy mára már teljesen elkülönült ágról beszélhetünk, egyre gyakrabban marad le a megnevezésből a "trance" szócska. Egy egészen egyedi szubkultúra és hangzás világ épült goa trance köré. Egy általában keményebb alapra gyakran több egymástól különböző dallamvilágot építenek fel, egymással tökéletes harmóniával.
Progressive és Tribal Trance
A megnevezés nagyjából az ezredfordulón alakult ki és a Deep és a Hard Trance sajátságos keverékét jelenti. Egyes trackek kifejezetten hasonlítanak egyik vagy másik műfajhoz.
A fentiekre azonban kivétel nélkül elmondhatjuk, hogy a legtöbb esetben 4/4-es alapra építenek, bár gyakran nyúlnak breakbeat alapokhoz is a szerzők. A lábdob mellett gyakorta szerepel, még cintányér, konga vagy bongo ritmus, szintetizátoros alap, valamint egyéb ismétlődő kiegészítő effektek. A trackek tartalmaznak minden esetben egy-egy főmotivumot (amely lehet hangsúlyosabb, vagy kevésbé hangsúlyos) amit a szám szerkezetében felépítenek, és/vagy egyéb másodlagos motívumok is kísérhetnek. Egyre gyakrabban jelennek meg teljes vokálok számban, míg megalakulásakor a műfajban az emberi hang, legfeljebb mint effekt játszott szerepet.
Jelenleg a műfajok közül az első kettő örvend a legnagyobb népszerűségnek, de mivel az elektronikus zene folyton és dinamikusan változik ez változhat, újabb műfajok alakulhatnak, vagy süllyedhetnek az ismeretlenség homályába.
A műfaj legjelentősebb mai képviselői rendszerint a DJ-k, akik közül a legismertebbek például Tiësto, Paul van Dyk, ATB, Armin van Buuren, Ferry Corsten, Paul Oakenfold, John Digweed, Sasha, Above & Beyond, Ex-plosion, Christopher Lawrence, Anthony Pappa, Kyau & Albert, Ronski Speed, Markus Schulz. Az első trance darabok olyan előadók nevéhez fűződnek, mint Sven Väth, az Underworld, az Orbital vagy a Jam and Spoon.
A műfaj igazi műhelyei a különböző független kiadók, ahol rengeteg művész kap bizonyítási lehetőséget egy-két maxi LP elkészültéig, valamint ezek adják a nyersanyagot a Lemezlovasok munkájához. A legismertebbek: Hooj Choons, Black Hole, Whoop!, Quad Communications, Cyber, Choo-Choo, Telica, Nova, Stress, Hope, Platipus, Defected, Superstition, Baroque, Bedrock, Lost Language, Noom, Rhythm Syndicate, ID&T, Dragonfly, Bonzai, Overdose, Positiva, Xtravaganza, Perfecto, Kontor, Euphonic, Armada, Anjunabeats.
A műfaj itthon
Sajnos a magyar partykultúrából szinte teljesen kikopott az ezredforduló után a trance. A kezdetben neves előadók által is játszott stílus mintegy elhalt. Nemzetközi szinten is visszaszorult, azonban a fentebb említett neves DJ-k, a stílus képviselői töretlenül haladtak előre. A stílus folyamatosan alakul és itthon is találkozni már vele néha napján, de legalább havonta egy rendezvényen. Hazánkban leginkább a nagy, többezres trance rendezvények látogatottak, de ennél gyakoribbak a pár száz fős kis estek, ahová a műfaj külföldi képviselőit hívják. Markus Schulz, Tiësto, Armin van Buuren, Andy Moor, Ronski Speed, Rank 1, Airwave, Jonas Steur és rajtuk kívül több neves előadó fellépett már hazánkban az utóbbi 2-3 évben. A magyar médiában is nehéz utat találni a stílusnak, leginkább az erre a stílusra szakosodott internetes rádiók foglalkoznak vele.
Club Trance az ezredforduló után, nemzetközileg és itthon
A millenium lázában égő partyközönség még a 90-es évek legvégén kapott rá a Club Trance néven emlegetett alstílusra, mely dallam- és ritmusgazdagsága miatt rendkívül népszerűvé válhatott, elsősorban német nyelvterületeken és közép-európában. Eljutott továbbá Ázsiába is, viszont az afro-amerikai hangzáshoz szokott amerikai fülnek mindig is idegen maradt, így nem tudott hatékonyan betörni a tengeren túli piacra.
A stílus elengedhetetlen kiegészítőivé váltak a rendkívül jellegzetes, kimondottan trance stílusra épülő utcai parádék, mely közül a leghíresebb a Berlin Love Parade, mely már a kilencenes évek elejétől jelen volt. Hazánkban 2000-ben rendezték meg először ennek magyarországi változatát, a Budapest Parádét, mely a Széchenyi Lánchídtól egészen a Hősök teréig hömpölygött végig az Andrássy úton, jelemzően az iskolai nyári szünet utolsó hétvégéjén. A Parádék legkedveltebb kamionjainak a stlíust képviselő legjelentősebb budapesti diszkók, vagyis az E-klub, a Bank Dancehall, és az Újvár Klub kamionjai számítottak. Az évek során a dj-k egységes stílusa egyre inkább felhígult, fokozatosan megjelentek más zenei irányzatokat, továbbá külöböző társadalmi és etnikai csoportokat képviselő kamionok is. Az utolsó utcán zajló Budapest Parádét 2006-ban rendezték, az ezt követő 2007-es rendezvény már zárt körű, belépőt igénylő esemény volt, mely a korábbi Parádébónuszokhoz hasonlóan zajlott le a SYMA csarnokban. A Budapest Parádé falak közé szorulását sokan az irdatlan mennyiségű szemét rendkívül költséges feltakarításával magyarázzák, más nézetek szerint viszont a Parádé eredetét képező Club Trance stílus háttérbe szorulása volt az ok.
Ez utóbbit valódi tényként kell kezelnünk, a Club Trance a 2000-es évek közepéig élte fénykorát, többek közt mert egyre megszaporodtak a támadások a rivális stílusok, főképp az RNB, a rap, az emo és a death metalClub Trance hangzást. Napjainkban sajnálatos módon egyre kevesebb DJ pörgeti a főként 140-150 BPM-mel lüktető zenéket, ráadásul megjelent a korábbit már csak nyomokban idéző, 130 BPM-nél ritkán gyorsabb electro, mely a statisztikák szerint jóval kisebb közönséget vonz, mint a valódi Club Trance. képviselői részéről, másrészt a média is (ismeretlen okokból) ez utóbbi zenei irányzatokat kezdte el ontani, egyre inkább kiszorítva a
A Club Trance stílus hazánkban is jól ismert külföldi képviselői például CJ Stone, Lasgo, Milk Inc, Sash!, Dj Quicksilver, Paffendorf, Pulsedriver, Master Blaster, Sylver, illetve a Groove Coverage, magyar előadók közül a legismertebbek: Náksi vs Brunner, Dj. Szeifert, Dj Dred, Peat Jr & Fernando, továbbá Josh feat Jutta.
© 2001–2024 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó