...Ennek
megfelelően vannak acid trance, acid jungle, acid tribal vagy acid house
felvételek is, melyek a maguk idején az Államokból importálva savas
kigőzölgésű mocsárrá változtatták a brit rave-vidékeket.
Roppant egyszerű az az elv, amely alapján egy technofelvételt többé
vagy kevésbé savasnak minősítünk. Gyakorlatilag minden egyetlen
hangszer a szintetizátor felhasználásának mértékétől függ. Itt
mindenekelőtt a Roland TB 303-as modelljéről van szó egy
ugyanolyan kultikus hangszerről a technokultúrában, mint a Hammond-
orgonák a hippikorszak amerikai rockzenéjében. A háromszázhármas
hangja a finoman fodrozódó vízben tükröződő napfényre emlékeztet
nagyon telt, mindamellett nem túl konkrét, opálos, szüntelenül vibráló.
Tehát szálldos magában, mintha csak egy egyszerű kis dallamocska
volna a szintetizátoron; az edzett, pszichedélikusan vájt fülekben
viszont azon nyomban tekergőzni kezd, csúszni, mászni mindenfelé,
mint az áldozatát körülfonó piton.
Miután elsimult a brit acid house-hullám, 1992 táján a savas hangzás
beleolvadt a kontinentális technóba, különösen pedig annak két
jellegzetesen teuton áramlatába: a hard core-ba (kemény mag) és a
trance-ba. Az előbbi a két említett stílus közül elsősorban
Németországban és Hollandiában örvend nagy népszerűségnek, és
egyáltalán semmi köze sincs ahhoz a hasonló elnevezésű posztpunk
zenei irányzathoz, amely olyan együtteseken keresztül hívta fel az
ifjúságot a kapitalizmus elleni harcra, mint a Dead Kennedys, a DRI, a
GBH, vagy az Adrenalin MOD. A hard core a technozenében körülbelül
ugyanazt jelenti, mint a pornográfiában a forma kiélezését a
végletekig. Az olyan hard core technoegyüttesek zenészei, mint az Ilsa
Gold, a BiochipC, a Speed Freak, a Chosen Few vagy a Tellurian, nem
rejtegetnek semmi különösebb etikai üzenetet a zenéjükben. A hard
core-vinilek és CD-k temetői-sátánista borítói nem hordoznak semmiféle
ideológiai tartalmat, ezek kizárólag a zenéjük sokkoló voltára
vonatkozó tréfás allúziók. Hogy elejét vegyék
tevékenységük emberellenes minősítésének, a hard core-
technósok
demonstratíve hangsúlyozzák kötődésüket a pozitív gondolkodáshoz,
mely az egész technokultúrára jellemző; az egyetlen destruktív elem a
lemezeiken az olykor bélyegző formájában megjelenő jelszó: United
gabbers against Nazism. A technó mint a fajok, nemek és kultúrák
egyenjogúsítását propagáló kultúra Adolf Hitler párthíveit nem
invitálja meg a táncparkettre.
A hard core technó (különösen pedig a gabber vagy gabba elnevezésű,
leginkább felpörgetett változata) dörgedelmes keveréket képez minden
addigi gyorsasági rekordot megdöntő, őrült tempójával (nemritkán eléri
a 200 fölötti dobbanást percenként), a hangzás faktúrájának
(egyenletesen szédítő tempóban lüktető) sűrű, telt voltával és
vágtázó, sűrűn összehurkolt vokális sample-jeivel: morajlás, jódlizás,
szurkolók ordibálása a focimeccsen, Forma1-es motorok bőgése,
trombiták, kürtök és fúziós gitárok hangja. Nyugodtan
megkockáztathatjuk a kijelentést, hogy a nyugati ifjúsági zene
sohasem ért el olyan sokkoló intenzitást, mint a hard core technóban.
Azoknak, akiket felkészületlenül érnek ilyenfajta felvételek,
leggyakrabban kellemetlenül felszökik a vérnyomásuk, és kénytelenek
futólépésben elhagyni félbemaradt technobeavatásuk színhelyét.
A hard core DJ-k többsége a maga tevékenysége fölötti metaforikus
patronátusnak tekinti a brit posztindusztriális formáció, a GTO
tevékenységét (készítettek felvételeket Greater Than One, Tricky Disco,
Julie & John, Salami Brothers, techno Head, Church of Ecstasy néven
is). Ugyanebből a forrásból eredeztetik magukat a másik,
Németországban dívó acides irányzat, az ún. trance vagy hard trance
zenészei is. Ez az irányzat valamivel lassabb tempójában, a
hallgatóság valamivel magasabb átlagéletkorában, és mindenekelőtt
számaik feszítettségének növekvő strukturáltságában különbözik a
hard core-tól. Először megjelenik az atmoszferikus felvezetés (esetleg
puszta dobgép), amelyhez fokozatosan csatlakozik a többi hangszer,
egyre nagyobb örvényt kavarnak, amely végül magával ragadja a
legmesszebb táncolókat is, messzire, néha egészen a plafonig. A
trance-DJ-k a zörejek keverésének kifinomult művészetében
nagymértékben számolnak az olyan paraméterekkel, mint a pulzus, az
agyhullámok és a légzéskontroll. Akiket ez a történet érdekel, körül kell
nézniük kedvenc lemezboltjukban az olyan kiadók által jegyzett
felvételek után, mint a Hard House, a Superstitions, a Nova Mute, az
Eye Q vagy a Fire.
És még valami: ha valaki megkérdezné, mit akar jelenteni a technó
szónak olykor felbukkanó, furcsa tekkno átírása (olykor még több k-
val), azt lehetne válaszolni, hogy minden valószínűség szerint a
Japánból származó szupercsípős acidos technóról van szó. Amikor az
MC bejelenti a buli elején: ma a kozmoszba repülünk 220 bpm
sebességgel! legyetek nyugodtak, mert nemsokára több mint két
k-
val fog rázkódni a testetek a hard core-ra!
Technó a jövĹ kultúrája
(legalábbis ami a közeljövot illeti)
W. J. Bockie és D. J. Fever
Lóky Tamás fordítása.
Megjelent: Techno Kultura przysz3ooci címen lengyelül 1995-ben
(Brulion, 27: 99127).