Technó a jövĹ kultúrája
(legalábbis ami a közeljövot illeti)
W. J. Bockie és D. J. Fever
Ez a muzsika a samplingtechnikára,1 a szintetizátorprogramokra és a dobgépek
egyhangú lüktetésére épült. Hamarosan kiderült, hogy
a technostílus merthogy ez az, amiről szó van nem pusztán egy a
soron következő zenei divatjelenségek közül. Rövid időn belül
a techno-culture elnevezés a megelőző két év sajtójában X-
generációként emlegetett emberek átlényegülésének kihívó jelszava
lett. Az utóbbi néhány év során egypár amatőr zenei stúdió
kísérletezéseinek hatására újjászületett technokultúra komoly
alternatívát jelent az X-generáció két legfőbb irányzata, a fekete rap és
a Seattle-ből útjára induló hippi-punk vonulat, a grunge számára.
Rhythim is rhythim
A technó elnevezés zenei stílusra vonatkoztatva először a The Sun
hasábjain tűnt fel egy recenzióban, amit a Gambit and the Associates
című underground képregényről írtak. Ez a képregény tulajdonképpen
grafikai illusztráció volt a detroiti fekete bőrű experimentális zenész,
Derrick May 20 cm-es single-jéhez. Mayt a mai napig e zenei műfaj
legnagyobb előfutáraként és klasszikusaként tartja számon a technó
művelőinek többsége. A technozene Miles Davise ahogy a sajtó
hangzatosan elkeresztelte két stúdióbeli kollégájával, Kevin
Saundersonnal és Juan Atkinsonnal elsőként figyeltek fel arra, hogy a
társastánc szinkópáiból való kijózanítás legalkalmasabb eszköze a 70-
es évek diszkó-funk zenéjének nehézkes, egyhangú 4/4-es metruma.
Ha elfogadjuk, hogy a tánc az ősi kultúrákban mint megtisztító
transzélmény van jelen, és nem pusztán rutinszerű vonaglás és
alkalom a tetszelgésre gondolkodott hangosan May , akkor meg kell
teremteni mai alkalmazásának alapjait is. May az olyan fehér
együttesek, mint a Kraftwerk, a New Order és a Yellow iránti
tagadhatatlan lelkesedése ellenére is megvetően elutasította a
számítógépes elektronika és a gitárzene összekapcsolására történt
európai kísérletezéseket (az akkor világszerte nagyon divatos brit
belga new beat irányzat kereteit értve ezen), és egy, az instrumentális
érzelmességtől megtisztított, szinte kizárólag a samplerekre és
szintetizátorokra épülő új előadásmódot szorgalmazott helyette.
Rhythim is rhythim ezzel a tautologikus formulával foglalta össze May
zenéjének szellemiségét, és ez a meghatározás hamarosan rátapadt
az egész detrioti irányzatra.
Derrick May komputeres-lézeres elgondolása tökéletesen egybevágott
a kor szellemével. A tánczenének ez a May által kínált új, aszketikus
formája széles körű visszhangra talált a kultúrának akkoriban minden
szintjén dühöngő, a posztmodern gondolkodás által rájuk kényszerített
eklekticizmusba és félmegoldásokba belefáradt euroamerikai zenészek
körében. Hamarosan Detroit vált az inspirációra éhes rave-
es elektromos bárdok zarándokhelyévé. A zajos tetszésnyilvánítást
nem igazán kedvelő May mester nyers bánásmódjának köszönhetően
azonban csak azok nyertek bebocsáttatást közeli munkatársai körébe,
akiknek volt valami érdekes a tarsolyukban (a kipenderítettek között
találták magukat például a Factory Madchester város legnagyobb
rave lemezkiadó cége tulajdonosai is). A kevés kiválasztott pedig a
saját szakállára kísérletezni kezdett, és a zenei világ hamarosan
értesült a technozene jövendő klasszikusainak: az Altern 8 (Nexus 21),
808 State, vagy az LFO együttesek létezéséről. A korai 90-es évek
Detroitja határozta meg a technozene terjesztési modelljét is, a kis
földalatti kiadók hálózatát, melyet a Submerge kartell fog össze.
Detroit máig sem vesztett a technó őshazájának fényéből, valami
olyasmit jelent a DJ-k számára, mint Las Vegas a világ hivatásos póker-
és amatőr szerencsejátékosainak.
Lóky Tamás fordítása.
Megjelent Techno Kultura przysz3ooci címen lengyelül 1995-ben
(Brulion, 27: 99127).