Technó a jövő kultúrája
(legalábbis ami a közeljövőt illeti)
W. J. Bockie és D. J. Fever
A technozenét, úgy, ahogy van a szerzők stílusától és ízlésétől
függetlenül gépek és automaták segítségével generálják. A technoid
instrumentárium alapja általában néhány számítógép. Hozzájuk
csatlakozik egy keverő, egy sequencer vagy számítógépes
sequencerprogram, sampler, szintetizátorok, dobgép és esetleg még
valamilyen mikrofon, illetve 23 mágneses meghajtású lemezjátszó.
A sequencer, az a berendezés, amellyel a technó kiegészítette a
hagyományos stúdiók keverőasztalát, létezik különálló készülék és
számítógépes program formájában is. A technó előállítóinak körében
az Atari márkájú számítógépek használata a legáltalánosabb, a
legnépszerűbb sequencerprogramok pedig a Cubase és a C-Lab (a
Macintosh komputerek jelenleg drága stúdióberendezések, lassan
konkurensükké válik az Amiga, és a zenei szoftverek dolgában eddig
hátul kullogó IBM szédületes gyorsasággal hozza be lemaradását). A
sequencer olyan berendezés, mely számítógépes midi rendszeren
keresztül irányítja a teljes technoid hangszerarzenált (dobgépet,
szintetizátorokat és a samplert, amelyről később még lesz szó),
meghatározza, hogy e berendezések melyik és hány bemeneti
hangcsatornája jusson el a keverőbe. Következik a keverő:
szabályozza a hang akusztikai minőségét (hangerő, magas és mély
tónusok), majd továbbítja a hangot a hangfalakhoz, illetve ha házi
stúdióban folyik a dolog egy olcsó számítógépes magnetofonba: a
DAT-ba (Digital-Audio Tape). A DAT által ily módon számítógépes
szalagra rögzített felvételt már csak el kell vinni egy lemezcéghez (vagy
alapítani egy saját céget), és várni az eredményt.
A technozenei műhelyek alapvető eljárásmódja a samplingtechnika
(sample: minta). A hangminták összekeverése hasonlóan történik, mint
a képek egymásra montírozása számítógépes szkenner segítségével. A
samplernek nevezett számítógépes berendezéssel (a legolcsóbb
körülbelül annyiba kerül, mint egy rendes bicikli) a zenész a hallható
világ tetszőleges fragmentumát (akár negyedórányit is) képes nagy
pontossággal kiszűrni. Ezek általában más zeneművekből vett
mikroidézetek vagy mikrofonnal felvett zajok a civilizációból, illetve a
természetből.
A sampler+sequencer összeállítás a technozenében általában
kiegészül a régi többsávos magnóknak egy mai változatával, amely
azonban összehasonlíthatatlanul jobb adottságokkal rendelkezik. A
samplerbe bemenő hangokat tehát sokféle átalakításnak lehet
alávetni: meg lehet változtatni az akusztikájukat (visszhangosság,
echo stb.), hangzásukat (hangszín, kompresszió stb.), fel is lehet
gyorsítani, vagy éppúgy lelassítani (a hangmagasság megtartásával),
vagy a hangmagasságot változtatni úgy, hogy az eredmény végül már
semmiben sem hasonlít az eredeti jelre. A sampler lehetővé teszi a
választott hangzó részletek multiplikációját. A technozenében
legelterjedtebb samplingfunkció a loop (hurok), mely végtelen sokszor
játssza le ugyanazt a zenei részletet, úgy, mint amikor ugrik a tű a
lemezjátszón.
A loop technoid körökben kultikus szó. Több mint a sampler egyik
számítógépes effektje a sok közül: a hanganyag szerveződésének
elve, és egyúttal az emberi tudat alapvető reakciójának képlete is,
mellyel az az összehurkolt zenére reagál.
A preparált és preparálatlan hangszegmentumok egyaránt
előállíthatóak már a komponálás során egy hagyományos klaviatúrán.
A sampler képes minden egyes bemenő hangot tetszés szerint
átalakítani. Ha tehát egy előre elkészített samplingprogramot
összekapcsolunk egy samplingimprovizációval, egy csettintés alapján
egész koncertet csinálhatunk csettintésszólóra és csettintő
szimfonikus zenekarra. A sampler előnyei közé tartoznak a
szintetizátorhoz képest határtalan hangzásbeli lehetőségei, azaz a
megmintázott hang modifikációját kísérő előreláthatatlansági tényezők
Lóky Tamás fordítása